Monument Cola Di Rienzo

4.5/5 based on 8 reviews

Contact Monument Cola Di Rienzo


00186 Roma RM, Italy
M
Mikerz on Google

Estatua del Tribuno Cola di Rienzo por el escultor Girolamo Mazzini en 1877. Erigida cerca de Campidoglio donde fue decapitado el 8 de octubre de 1354 por una multitud enfurecida.
Statue of the Cola di Rienzo Tribune by the sculptor Girolamo Mazzini in 1877. Erected near Campidoglio where he was beheaded on October 8, 1354 by an enraged crowd.
J
Jesus Solero on Google

Esta estatua rinde homenaje a Nicola Gabrini, más conocido como Cola di Rienzo, notario papal y tribuno, que vivió en la Roma del siglo XIV, proclamando una nueva forma de gobierno inspirada en la República. Se encuentra situada a la izquierda de la Cordonata Capitolina, escalera diseñada por Miguel Ángel, que accede desde la Piazza d’Aracoeli hasta la Piazza del Campidoglio. La estatua, algo menor del tamaño natural, nos presenta a Cola cubierto con una capucha, con el brazo derecho levantado en actitud de arengar a la multitud y sosteniendo una espada con su mano izquierda. El monumento fue inaugurado en 1887; la estatua de bronce, obra del escultor florentino Girolamo Masini, se levanta sobre un pedestal de ladrillo, revestido de algunos fragmentos de relieves antiguos, obra del arquitecto Francesco Azzurri. En la escultura solo hay una sobria inscripción en la que se lee “Cola di Rienzo”.
This statue pays homage to Nicola Gabrini, better known as Cola di Rienzo, a papal notary and tribune, who lived in 14th century Rome, proclaiming a new form of government inspired by the Republic. It is located to the left of the Cordonata Capitolina, a staircase designed by Michelangelo, which leads from Piazza d'Aracoeli to Piazza del Campidoglio. The statue, somewhat smaller than life size, presents Cola covered with a hood, with his right arm raised in an attitude of haranguing the crowd and holding a sword in his left hand. The monument was inaugurated in 1887; the bronze statue, the work of the Florentine sculptor Girolamo Masini, stands on a brick pedestal, covered with some fragments of ancient reliefs, the work of the architect Francesco Azzurri. In the sculpture there is only a sober inscription that reads "Cola di Rienzo".
L
Leonardo Pola on Google

Personaggio indubbiamente importante per la metà del 1300 romana, ma anche contraddittorio e anomalo. Arrivato a Roma da Avignone su mandato di Papa Celestino si impose di riportare la città agli antichi splendori in quanto nel frattempo era in mano alle famiglie baronali e nel disordine più completo. Dopo un primo periodo dove ridusse le tasse ed il potere delle famiglie romane importanti aumentando il suo prestigio presso il popolo, con sotterfugi e congiure provò ad aumentare il proprio di potere ma venne prima attaccato dalle stesse famiglie nobiliari che rivolevano i loro privilegi e poi abbandonato dal supporto del Re di Ungheria che in quel periodo governava Napoli e lo aveva sempre protetto. Fuggi da Roma per Praga ma il re, che nel frattempo era rientrato a causa del diffondere della peste un Italia, invece che aiutarlo lo imprigiono'. Il Papa ne chiese ed ottenne la liberazione e quindi rientrò ad Avignone ma Roma era tornata nel caos e quindi gli venne data una seconda possibilità di amministrare la città. Una volta arrivato a Roma la situazione però era cambiata ed il popolo non lo sosteneva più. In preda al panico causato dalla rivolta dei cittadini che lo assediavano sotto il Campidoglio, provò a fuggire sporcanfosi il viso e confondendosi tra la folla come un cittadino qualsiasi, venne riconosciuto a causa del fatto che indossava ancora braccialetti e monili in oro e quindi non poteva essere un cittadino come tutti. Qui iniziarono le prime pugnalate e nel tragitto verso la piazza a fronte Palazzo Colonna dove venne impiccato, continuava a perdere pezzi di corpo dai molti colpi inflitti. Considerato un traditore venne in fine bruciato perché non degno di sepoltura.
Undoubtedly an important figure for the Roman mid-1300s, but also contradictory and anomalous. Arriving in Rome from Avignon on a mandate from Pope Celestino, he forced himself to restore the city to its former glory as in the meantime it was in the hands of the baronial families and in the most complete disorder. After a first period where he reduced the taxes and the power of important Roman families increasing his prestige among the people, with subterfuges and conspiracies he tried to increase his own power but was first attacked by the same noble families who claimed their privileges and then abandoned from the support of the King of Hungary who at that time ruled Naples and had always protected it. Flee from Rome for Prague but the king, who in the meantime had returned due to the spread of the plague in Italy, imprisons him instead of helping him '. The Pope asked for and obtained his release and then returned to Avignon but Rome had returned to chaos and therefore was given a second chance to administer the city. Once he arrived in Rome, however, the situation had changed and the people no longer supported him. In a panic caused by the revolt of the citizens who besieged him under the Capitol, he tried to escape with dirty face and mingling in the crowd like any other citizen, he was recognized due to the fact that he still wore gold bracelets and jewelry and therefore could not be a citizen like everyone else. Here the first stabs began and on the way to the square in front of Palazzo Colonna where he was hanged, he continued to lose body parts from the many blows inflicted. Considered a traitor, he was eventually burned because he was not worthy of burial.
G
Gianluca Pica on Google

Ecco una statua bronzea raffigurante un uomo vissuto nel XIV secolo ma realizzata alla fine del XIX secolo. Ed un motivo c'è... L'uomo in questione è Cola di Rienzo, romano e popolano che nella Roma del '300 divenne un simbolo vivente di libertà e di laicità, in quanto riuscì, sfruttando al Cattività Avignonese e l'assenza del Pontefice da Roma, a farsi eleggere senatore unico e, fondamentalmente, a governare la Città Eterna come un vero e proprio re. Un potere laico dunque, che a parole avrebbe dovuto garantire al popolo maggiori diritti mettendo, sull'altro piatto della bilancia, un forte senso anticlericale nonché antinobiliare. Peccato che poi Cola di Rienzo si fece prendere la mano e divenne più un tiranno che altro, sino a farsi uccidere, proprio dal suo popolo, in Piazza del Campidoglio. Non è un caso, comunque, che la scultura fu qui posta alla fine del XIX secolo, proprio quando Roma fu "liberata" dal potere temporale del pontefice. Un uomo come Cola di Rienzo, così allergico alla figura del Papa, non poteva che essere ricordato in quel contesto particolare.
Here is a bronze statue depicting a man who lived in the fourteenth century but made at the end of the nineteenth century. And there is a reason ... The man in question is Cola di Rienzo, a Roman and commoner who in the Rome of the 14th century became a living symbol of freedom and secularism, as he succeeded, exploiting the Avignonese captivity and the absence of the Pope from Rome, to be elected senator unique and, fundamentally, to rule the Eternal City like a real king. A secular power, therefore, which in words should have guaranteed the people greater rights by putting, on the other side of the scale, a strong anti-clerical as well as anti-real estate sense. Too bad that then Cola di Rienzo got carried away and became more of a tyrant than anything else, to the point of being killed, by his own people, in Piazza del Campidoglio. It is no coincidence, however, that the sculpture was placed here at the end of the 19th century, just when Rome was "liberated" from the temporal power of the pontiff. A man like Cola di Rienzo, so allergic to the figure of the Pope, could only be remembered in that particular context.
S
Stefano Manzo on Google

Nel rione X (Campitelli), salendo su per la "Cordonata Capitolina", progettata da Michelangelo (secolo XVI) per andare alla piazza del Campidoglio, incontriamo sulla sinistra nel giardino che la fiancheggia il monumento in bronzo che raffigura Cola di Rienzo, posto su una base composta cortina di laterizi nella quale sono inseriti frammenti di sculture e varie iscrizioni antiche. La statua in bronzo (del XIX secolo) rappresenta il famoso tribuno romano (Roma n.1313 m.1354), nell’atto oratorio e come si vede dal gesto del braccio e dall’espressione del viso e ben rappresentata la sua veemenza che lo portò a capeggiare un moto popolare per la creazione di una Repubblica a Roma, escludendo addirittura la nobiltà. Dopo varie vicissitudini e alterne fortune, nel 1354 fu mandato di nuovo a Roma dal Papa che era ad Avignone, per ricostituire lo Stato della Chiesa, ma il suo atteggiamento tirannico fece divampare una rivolta nel popolo (fomentata dai nobili) che portò alla sua uccisione, proprio nei pressi di dove oggi è ubicato il monumento, e come riportano le cronache dell’epoca poi il suo corpo fu esposto per giorni al pubblico ludibrio. NOTA: Nelle vicinanze, nell’attuale Via Petroselli è visibile la sua casa (XII secolo) detta anche Casa dei Cresenzi. NOTA SULL'AUTORE: L’opera è stata realizzata a Roma il 1871 dall’importante scultore fiorentino Girolamo Masini (1840 – 1885), il quale dello stesso personaggio ha eseguito un busto che possiamo ammirare nella suggestiva passeggiata del Pincio.
In the X district (Campitelli), climbing up the "Cordonata Capitolina", designed by Michelangelo (XVI century) to go to the Piazza del Campidoglio, we find on the left in the garden that flanks it the bronze monument depicting Cola di Rienzo, placed on a base composed of a curtain of bricks in which fragments of sculptures and various ancient inscriptions are inserted. The bronze statue (from the 19th century) represents the famous Roman tribune (Rome n.1313 m.1354), in the oratory act and as can be seen from the gesture of the arm and the expression of the face and well represented his vehemence that led to lead a popular movement for the creation of a Republic in Rome, even excluding the nobility. After various vicissitudes and alternating fortunes, in 1354 he was sent back to Rome by the Pope who was in Avignon, to reconstitute the State of the Church, but his tyrannical attitude caused a revolt in the people (fomented by the nobles) which led to his killing. , right near where the monument is located today, and as the chronicles of the time report, his body was exposed for days to public mockery. NOTE: Nearby, in today's Via Petroselli you can see his house (12th century) also called Casa dei Cresenzi. NOTE ABOUT THE AUTHOR: The work was created in Rome in 1871 by the important Florentine sculptor Girolamo Masini (1840 - 1885), who painted a bust of the same character that we can admire in the suggestive walk of the Pincio.
C
Carlo Carlevale on Google

La cronistoria dell'ultimo dei Tribuni di Roma. Cola di Rienzo, al secolo Nicola di Lorenzo Gabrini o in romanesco medievale Cola de Rienzi (Roma, 1313 – Roma, 8 ottobre 1354), è stato un condottiero, tribuno e studioso italiano. È rimasto nella storia perché, nel tardo medioevo, tentò di instaurare nella città di Roma straziata dai conflitti tra il popolo e i baroni una forma di Comune. In omaggio alla storia antica della città e per ricollegarsi ad essa si autodefiniva "l'ultimo dei tribuni del popolo. Venne assassinato. Nato nel rione Regola, figlio di un taverniere e di una Maddalena «la quale visse de lavare panni e acqua portare», in una casa davanti a Ponte Rotto, «canto fiume, fra li mulinari» (i mulini sul Tevere hanno funzionato fino alla costruzione dei muraglioni del Tevere), dunque di condizione assai modesta. Morta la madre, fu trasferito ad Anagni, presso dei parenti contadini, dove lavorò in campagna e poté dedicarsi allo studio delle lettere e del latino. Visse ad Anagni per 13 anni e fece ritorno a Roma in seguito alla morte del padre. Divenne un ottimo oratore ma soprattutto notaio, e in questa veste fu mandato ad Avignone alla corte papale, Clemente VI, come ambasciatore del governo popolare di Roma, detto dei «Tredici buoni uomini». IL papa lo apprezzò molto ed egli colse l'occasione di questa familiarità per lamentare i soprusi dei baroni romani, attirandosi così le ire del cardinale Giovanni Colonna. Tornò tuttavia a Roma nel 1344 con l'incarico di notaio della Camera Apostolica, istituzione dello Stato pontificio che attraverso i suoi componenti - camerlengo, tesoriere, commissario, chierici di camera e altri - amministrava le finanze e osservava le competenze legislative e giudiziarie. Ma l'obiettivo di Cola di Rienzo era fare anche di Roma, nonostante fosse sede del papa e teoricamente anche dell'imperatore, un Comune dotato di propri ordinamenti e risorse, governato da rappresentanti del popolo di Roma. Cominciò un breve periodo in cui sembrò che Roma, partendo dalla memoria dell'antica grandezza, potesse sviluppare una civiltà comunale: le classi che allora rappresentavano la modernità e altrove conducevano le città fuori dal Medioevo - giudici, notai, mercanti - vennero a giurare fedeltà al nuovo Comune; in Campidoglio si amministrava una giustizia equa, severa contro i baroni ma anche contro i popolani che avessero approfittato del proprio ufficio; i vessatori fuggivano dalla città.
The chronicle of the last of the Tribunes of Rome. Cola di Rienzo, in the century Nicola di Lorenzo Gabrini or in medieval Romanesque Cola de Rienzi (Rome, 1313 - Rome, 8 October 1354), was an Italian leader, tribune and scholar. It remained in history because, in the late Middle Ages, it attempted to establish a form of Commune in the city of Rome torn by conflicts between the people and the barons. In homage to the ancient history of the city and to reconnect with it, he defined himself as "the last of the tribunes of the people. He was assassinated. Born in the Regola district, son of a tavern keeper and of a Magdalene "who lived by washing clothes and bringing water", in a house in front of Ponte Rotto, "river song, among the mills" (the mills on the Tiber worked up to construction of the walls of the Tiber), therefore of a very modest condition. When his mother died, he was transferred to Anagni, with peasant relatives, where he worked in the countryside and was able to devote himself to the study of literature and Latin. He lived in Anagni for 13 years and returned to Rome following the death of his father. He became an excellent orator but above all a notary, and in this capacity he was sent to Avignon at the papal court, Clement VI, as ambassador of the popular government of Rome, known as the "Thirteen good men". The Pope appreciated him very much and he took the opportunity of this familiarity to complain about the abuses of the Roman barons, thus attracting the ire of Cardinal Giovanni Colonna. However, he returned to Rome in 1344 with the post of notary of the Apostolic Chamber, an institution of the Papal State which through its members - chamberlain, treasurer, commissioner, chamber clerics and others - administered the finances and observed the legislative and judicial competences. But Cola di Rienzo's goal was to make Rome too, despite the fact that it was the seat of the pope and theoretically also of the emperor, a Municipality with its own regulations and resources, governed by representatives of the people of Rome. A brief period began in which it seemed that Rome, starting from the memory of ancient greatness, could develop a municipal civilization: the classes that then represented modernity and elsewhere led the cities out of the Middle Ages - judges, notaries, merchants - came to swear allegiance to the new Municipality; in the Capitol a just justice was administered, severe against the barons but also against the commoners who had taken advantage of their office; the oppressors fled the city.
C
Cesar Garcia de leaniz barcena on Google

Nicola Gabrini, ( Roma 1313 – 1354), más conocido como Cola di Rienzi y Cola di Rienzo, fue un notario papal y tribuno del pueblo romano y proclamó en Roma una nueva forma de gobierno inspirada en la República romana a la que llamó “El buen Estado”.
Nicola Gabrini, (Rome 1313 – 1354), better known as Cola di Rienzi and Cola di Rienzo, was a papal notary and tribune of the Roman people and proclaimed in Rome a new form of government inspired by the Roman Republic which he called "The good state”.
R
Ruslan Sagan on Google

Amazing place

Write some of your reviews for the company Monument Cola Di Rienzo

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *