San Giovanni Battista dei Genovesi

4.2/5 based on 8 reviews

Contact San Giovanni Battista dei Genovesi

Address :

Via Anicia, 12, 00153 Roma RM, Italy

Phone : 📞 +98
Website : http://www.confraternita-sgbg.it/
Categories :
City : Roma

Via Anicia, 12, 00153 Roma RM, Italy
G
Guido Marino on Google

Passeggiando per Trastevere neanche ti accorgi di questo meraviglioso posto se non fai più che attenzione. Solo una piccola targa davanti ad un antico ma non appariscente portone ti indica la presenza della confraternita con il suo bellissimo chiosco. Il chiosco è visitabile per 2 o 3 ore al giorno, il pomeriggio; spesso è aperta anche la notevole sala capitolare. Ma quello che incanta è la tranquillità e l'atmosfera fuori dal tempo di questo luogo. La chiesa del complesso, anch'essa molto elegante, ha un ingresso anche dalla piazza. E'aperta molto di rado. Se potete andate a visitare il complesso : lo merita
Walking through Trastevere you don't even notice this wonderful place if you don't pay more attention. Only a small plaque in front of an ancient but inconspicuous door indicates the presence of the brotherhood with its beautiful kiosk. The kiosk can be visited for 2 or 3 hours a day, in the afternoon; the remarkable chapter house is also often open. But what enchants is the tranquility and timeless atmosphere of this place. The church of the complex, also very elegant, also has an entrance from the square. It is rarely open. If you can go to visit the complex: it deserves it
E
Enrico Granara on Google

Nella foto, il Chiostro dei Melangoli (fine XV Secolo) uno dei luoghi più incantevoli di Roma
In the photo, the Cloister of the Melangoli (late 15th century) one of the most enchanting places in Rome
V
Vincenzo Monteleone on Google

Questo luogo raccoglie in se molti elementi artistici e archittetonici che fanno di questa chiesa nel cuore di Trastevere quella ottimale fusione che rende il visitatore sbigottito di fronte a cotanta bellezza reminiscenza che rimane indelebile nei ricordi
This place collects many artistic and architectural elements that make this church in the heart of Trastevere the optimal fusion that makes the visitor stunned in front of such a reminiscent beauty that remains indelible in the memories
A
Alberto Vecchio on Google

Abbiamo deciso di far visita al chiostro conosciuto per la fiction “Che Dio ci aiuti” . Sono rimasto soddisfatto e emozionato per averlo visto di presenza ma per il resto un misto di delusione e rabbia a causa del signore con gli occhiali e baffi neri, che pensiamo fosse il custode. Siamo stati trattati veramente male, come se ci avesse fatto un favore a farci entrare. Siamo stati scrutati dalla testa ai piedi continuamente dal primo all’ultimo secondo. Un altra cosa molto deludente è che non abbiamo potuto una foto e nemmeno di nascosto dato che eravamo scrutati come se fossimo dei delinquenti . Per concludere in bellezza appena abbiamo finito il primo giro, eravamo desiderosi di farne un secondo, ma questo signore dai baffi neri ci ha aperto la porta come se ci volesse buttare fuori e addirittura manco si è degnato di rispondere al mio saluto. Nonostante sia aperto al pubblico quasi quasi dovevamo ringraziarlo che ci ha onorati di farci entrare. Un vero peccato perché il il chiostro è molto bello e vissuto, ma con una persona del genere è tutto rovinato.
We decided to visit the cloister known for the fiction “May God help us”. I was satisfied and excited to have seen him in presence but otherwise a mixture of disappointment and anger because of the gentleman with the glasses and black mustache, who we think was the caretaker. We were treated really badly, like he did us a favor by letting us in. We were scrutinized from head to toe continuously from the first to the last second. Another very disappointing thing is that we could not take a photo or even secretly as we were being scrutinized as if we were criminals. To conclude with a flourish as soon as we finished the first lap, we were eager to do a second one, but this gentleman with the black mustache opened the door for us as if he wanted to throw us out and even didn't even deign to reply to my greeting. Although it is open to the public we almost had to thank him who honored us to let us in. A pity because the cloister is very beautiful and lived in, but with such a person everything is ruined.
A
ArcheoGuide visite culturali on Google

L’Hospitium Genoensium presso il Porto di Ripa Grande, fu fondato da Meliaduce Cicala (1430 -1481), nobile genovese, che, dopo aver ricoperto cariche pubbliche nella sua città, si trasferì definitivamente a Roma nel 1467 per occuparsi di attività commerciali e bancarie, che gli consentirono di incrementare le sue già notevoli ricchezze. I lavori dell’Ospedale della Nazione Ligure, pensato per le esigenze dei marinai poveri, inizialmente dedicato a S. Sisto, poi allo stesso Meliaduce Cicala ed infine a S. Giovanni Battista dei Genovesi, iniziarono nel 1482 – 83 e furono affidati alla sovrintendenza di Giorgio della Rovere, vescovo di Orvieto, Bartolomeo Maraschi, vescovo di Città di Castello, e Stefano Novelli canonico della basilica di S. Pietro. Qualche tempo dopo fu pure intrapresa la costruzione della chiesa, citata per la prima volta nel catalogo degli edifici religiosi di Roma del 1492. L’Ospedale si articolava intorno ad un bellissimo chiostro realizzato nella seconda metà del XV secolo ed attribuito a Baccio Pontelli. Il chiostro, capolavoro assoluto dell’architettura quattrocentesca romana, è sorprendente per la sua integrità (è considerato il chiostro rinascimentale meglio conservato di Roma) e per la sua intima monumentalità: il giardino di melangoli, che crescono intorno all’elegante pozzo al centro del chiostro, non può che stupire chi entra dal dimesso ingresso su Via Anicia e infondere un forte senso di armonia e pace, in un salto indietro nel tempo davvero emozionante. Sotto il portico destro si trova la porta di accesso all’Oratorio della Confraternita, nel quale è un pregevole soffitto a cassettoni seicenteschi con stemmi, e un ciclo di affreschi con Storie della Vergine e del Battista, degli inzi del ‘600. Gli affreschi sono interessantissimi perche rivelano l’opera di mani e attitudini diverse, alcune più colte e accademiche ( quella del bologenese Guido Signorini e di Gerolamo Mariotti) altri più popolari ed espressive, in accordo con l’ambiente portuale in cui il complesso sorgeva. Infine, la chiesa si presenta nella forma assunta nel rifacimento ottocentesco, ma conserva ancora al suo interno il pregevole monumento funebre del fondatore Meliaduce Cicala, opera di Andrea Bregno.
The Hospitium Genoensium at the Port of Ripa Grande was founded by Meliaduce Cicala (1430-1481), a Genoese nobleman who, after holding public offices in his city, moved permanently to Rome in 1467 to deal with commercial and banking activities , which allowed him to increase his already considerable wealth. The works of the Ligurian Nation Hospital, designed for the needs of poor sailors, initially dedicated to S. Sisto, then to Meliaduce Cicala and finally to S. Giovanni Battista dei Genovesi, began in 1482 - 83 and were entrusted to the superintendence of Giorgio della Rovere, bishop of Orvieto, Bartolomeo Maraschi, bishop of Città di Castello, and canonical Stefano Novelli of the basilica of S. Pietro. Some time later the construction of the church was also started, mentioned for the first time in the catalog of religious buildings in Rome in 1492. The hospital was built around a beautiful cloister built in the second half of the fifteenth century and attributed to Baccio Pontelli. The cloister, an absolute masterpiece of Roman fifteenth-century architecture, is surprising for its integrity (it is considered the best preserved Renaissance cloister in Rome) and for its intimate monumentality: the melangoli garden, which grows around the elegant well in the center of the cloister, can only amaze those who enter from the resigned entrance on Via Anicia and instill a strong sense of harmony and peace, in a truly exciting step back in time. Under the right porch there is the access door to the Oratory of the Confraternity, in which there is a valuable seventeenth-century coffered ceiling with coats of arms, and a cycle of frescoes with Stories of the Virgin and the Baptist, from the early 1600s. The frescoes are very interesting because they reveal the work of different hands and attitudes, some more cultured and academic (that of the Bolognese Guido Signorini and Gerolamo Mariotti) others more popular and expressive, in accordance with the port environment in which the complex stood. Finally, the church is in the form taken in the nineteenth-century reconstruction, but still retains inside the fine funeral monument of the founder Meliaduce Cicala, the work of Andrea Bregno.
P
Pier paolo Soro on Google

20/10/2021 Aperta solo alla domenica. Chiostro visitabile dalle 16 alle 18. Bellissimo luogo praticamente intatto.
20/10/2021 Open only on Sundays. Cloister open from 4 pm to 6 pm. Beautiful place practically intact.
R
Romain F. on Google

Open on Tuesdays and Thursdays from 15.00 to 18.00
V
Vasili Timonen on Google

There are two places to visit here, the church and the much more famous cloisters. The latter are open on Tuesdays and Thursdays, 14:00 to 16:00 in winter and 15:00 to 18:00 in summer. The church, however, is only open for liturgical events. There is a regular Mass on Sundays at 11:00.

Write some of your reviews for the company San Giovanni Battista dei Genovesi

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *