Church of Sant'Antonio Abate

4.4/5 based on 8 reviews

Contact Church of Sant'Antonio Abate

Address :

Via 20 Settembre, 32, 14036 Moncalvo AT, Italy

Phone : 📞 +997
Postal code : 14036
Website : http://www.parrocchiamoncalvo.it/
Categories :
City : Moncalvo

Via 20 Settembre, 32, 14036 Moncalvo AT, Italy
L
Laura Ragazzi on Google

Bellissima
Gorgeous
F
Flavio Chiusano on Google

Bellissima e piena di tesori artistici.
Beautiful and full of artistic treasures.
R
Renata Alasio on Google

Bella chiesetta in centro a moncalvo...nel mezzo della "fracia" antica via da percorrere rigorosamente a piedi...
Beautiful little church in the center of moncalvo ... in the middle of the ancient "fracia" way to go by foot ...
A
Aldo Fara on Google

Potrai trovare molti dipinti di Guglielmo e Orsola Caccia,
You will find many paintings by Guglielmo and Orsola Caccia,
R
Roberto Gerbi on Google

La visita vale per le importanti opere di Guglielmo e Orsola Caccia. Prima del 1459 esisteva un oratorio dedicato a sant'Antonio Abate, divenuto sede della confraternita dei Disciplinanti col titolo dei santissimi Pietro e Giovanni Battista. La chiesa, ricostruita nello stesso sito nel 1623, fu parrocchiale dal 1623 al 1783. Fu poi abbandonata per il fetore dei cadaveri sepolti nel sottosuolo. La sacrestia fu costruita nel 1700. Nel 1705 venne costruita la scalinata con balaustra del presbiterio. Il campanile fu iniziato nel 1719 e terminato nel 1744. Alla metà del sec. XVIII risalgono i primi due altari laterali e sei paliotti in scagliola tripartiti di Francesco Solari (datati tra 1752 e 1756). L'edificio è di struttura seicentesca. La facciata, rivolta a nord, accoglie tre statue di gesso: in alto sant'Antonio Abate, in basso san Pietro e san Giovanni Battista. L’alto campanile è separato dal fianco destro della chiesa; alla base è incisa la scritta «1719 | AIAGO». L’interno è ad aula; nella profonda abside sono collocati il coro ligneo e l’altar maggiore marmoreo del 1734; ha un paliotto in scagliola tripartito con un ostensorio raggiato attribuito a Francesco Solari (1739). L'attuale balaustra del presbiterio è coeva all'altare maggiore. Recentemente alle pareti del presbiterio sono state collocate due grandi tele seicentesche raffiguranti La cena in Emmaus e La lavanda dei piedi. Il coro ligneo è sormontato sulla parete di fondo da un grande Crocifisso moderno in ceramica policroma invetriata (sec. XX). Gli altari delle sei cappelle laterali hanno paliotti di scagliola, stilisticamente omogenei, riferibili ai fratelli Francesco e Cristoforo Solari e agli anni 1752-56. A destra: a) S. Francesco da Paola, altare eretto attorno al 1743, paliotto in scagliola datato 1756, con stemma della famiglia Rubini; alzata in stucco del 1780; tela raffigurante i santi Francesco da Paola, Vincenzo Ferreri, Bartolomeo, Tommaso d’Aquino e il beato Alessandro Sauli (1725?), di Ferdinando Pozzo b) altare di san Carlo, paliotto in scagliola con le Anime Purganti, firmato «Solarius fecit anno 1755», di Francesco Solari; tela raffigurante san Carlo Borromeo, curatissima opera tarda del Moncalvo c) Madonna del Carmine, paliotto di Francesco Solari (1752) con insegna della compagnia del Carmine; tela raffigurante la Madonna del Carmine col Bambino sul trono sorretto da nuvole, tra angeli, i santi Simone Stok e Giovanni Battista, del Moncalvo e statua lignea della Madonna (1728) di Giuseppe Termine. A sinistra: a) sant'Agata, del 1658; paliotto in scagliola, raffigurante al centro santa Lucia e con scritta alla base: «egentibus D. D. Octavio Rivetta ac Angelo Franĉo Rubino»; tela rappresentante le sante Liberata, Agata e Lucia, di Orsola Caccia (1637) b) Sant'Anna, paliotto, con immagine di sant'Anna, Maria bambina e santa Elisabetta, e alla base la scritta: «cattarina» (?); pala con la Madonna col Bambino e sant'Anna, già attribuita a Orsola Caccia, ma del Moncalvo, al più con qualche aiuto della figlia (2° decennio del sec. XVII) c) SS. Crocifisso o dell’Addolorata, altare benedetto nel 1753.
The visit is valid for the important works of Guglielmo and Orsola Caccia. Before 1459 there was an oratory dedicated to Saint Anthony the Abbot, which became the seat of the brotherhood of the Disciplinants with the title of the most holy Peter and John the Baptist. The church, rebuilt on the same site in 1623, was a parish church from 1623 to 1783. It was then abandoned due to the stench of corpses buried underground. The sacristy was built in 1700. In 1705 the staircase with balustrade of the presbytery was built. The bell tower was started in 1719 and finished in 1744. In the middle of the century. XVIII date the first two side altars and six frontal altarpieces in tripartite scagliola by Francesco Solari (dated between 1752 and 1756). The building has a seventeenth-century structure. The facade, facing north, houses three plaster statues: above St. Anthony the Abbot, below St. Peter and St. John the Baptist. The high bell tower is separated from the right side of the church; at the base there is the inscription «1719 | AIAGO. " The interior is classroom; in the deep apse there are the wooden choir and the marble high altar of 1734; it has a tripartite scagliola frontal with a radiant monstrance attributed to Francesco Solari (1739). The current balustrade of the presbytery is coeval with the main altar. Two large seventeenth-century paintings depicting La cena in Emmaus and La lavanda dei piedi have been placed on the walls of the presbytery. The wooden choir is surmounted on the back wall by a large modern Crucifix in glazed polychrome ceramic (20th century). The altars of the six side chapels have stylistically homogeneous frontals of scagliola, referable to the brothers Francesco and Cristoforo Solari and to the years 1752-56. To the right: a) S. Francesco da Paola, altar erected around 1743, frontal in scagliola dated 1756, with the coat of arms of the Rubini family; stucco riser from 1780; canvas depicting the saints Francesco da Paola, Vincenzo Ferreri, Bartholomew, Thomas Aquinas and the blessed Alessandro Sauli (1725?), by Ferdinando Pozzo b) altar of San Carlo, frontal in scagliola with the Purging Souls, signed "Solarius fecit anno 1755", by Francesco Solari; canvas depicting San Carlo Borromeo, a well-kept late work by Moncalvo c) Madonna del Carmine, frontal by Francesco Solari (1752) with sign of the Carmine company; canvas depicting the Madonna del Carmine with the Child on the throne supported by clouds, between angels, the saints Simone Stok and Giovanni Battista, by Moncalvo and a wooden statue of the Madonna (1728) by Giuseppe Termine. To the left: a) Saint Agatha, from 1658; frontal in scagliola, depicting Saint Lucia in the center and with the inscription at the base: «egentibus D. D. Octavio Rivetta ac Angelo Franĉo Rubino»; canvas representing Saints Liberata, Agata and Lucia, by Orsola Caccia (1637) b) Sant'Anna, an antependium, with the image of Saint Anna, Mary child and Saint Elizabeth, and at the base the writing: «cattarina» (?); altarpiece with the Madonna and Child with Saint Anna, already attributed to Orsola Caccia, but by Moncalvo, at most with some help from his daughter (2nd decade of the 17th century) c) SS. Crucifix or of Our Lady of Sorrows, altar blessed in 1753.
A
Alessandro Cutelli on Google

Piccola chiesa Seicentesca ad aula unica con cappelle laterali che presentano degli altari minori di notevole valore artistico, con paliotti in scagliola decorata, mentre in marmo è l'altare centrale con coro ligneo nella parte absidale. Gli altari laterali presentano inoltre alcune pale d'altare del pittore Guglielmo Caccia, detto il Moncalvo.
Small seventeenth-century church with a single room with side chapels that have minor altars of considerable artistic value, with frontals in decorated scagliola, while the central altar with wooden choir in the apse part is in marble. The side altars also have some altarpieces by the painter Guglielmo Caccia, known as Moncalvo.
M
MARINO PEZZOLO on Google

Tipica e antica chiesa del 600 in Moncalvo, Monferrato nella principale arteria del centro cittadino che si inerpica dai piedi del paese alla cima. È da vedere per le opere contenute all'interno, pale d'altare del Guglielmo Caccia e della figlia Orsola. C'è quindi una pala raffigurante S. Francesco di Paola con altri santi che é quasi una rarità in Piemonte ma si sa, i santi... e loro veneratori... Curiosità è il fatto che all'interno della chiesa proprio all'ingresso della sacrestia vicino all'altare maggiore ci siano due statue raffiguranti una S Antonio Abate o dei porci, con l'animale iconizzato ai piedi del santo, ed un'altra raffigurante S Antonio di Padova.
Typical and ancient church of the 600 in Moncalvo, Monferrato in the main artery of the city center that climbs from the foot of the village to the top. It is worth seeing for the works contained inside, altarpieces by Guglielmo Caccia and his daughter Orsola. There is therefore an altarpiece depicting S. Francesco di Paola with other saints which is almost a rarity in Piedmont but you know, the saints ... and their venerators ... Curiosity is the fact that inside the church right at the entrance of the sacristy near the main altar there are two statues depicting a S Antonio Abate or pigs, with the iconized animal at the foot of the saint, and another depicting S. Anthony of Padua.
J
Jim Leo on Google

Following covid protocol

Write some of your reviews for the company Church of Sant'Antonio Abate

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *