Chiesa Parrocchiale Ss. Pietro e Paolo

4.5/5 based on 2 reviews

Contact Chiesa Parrocchiale Ss. Pietro e Paolo

Address :

Via Roma, 1, 22010 Garzeno CO, Italy

Phone : 📞 +988
Postal code : 22010
Opening hours :
Sunday 10:30AM–12AM
Monday 12–10:30AM
Tuesday Closed
Wednesday Closed
Thursday Closed
Friday Closed
Saturday Closed
Categories :
City : Garzeno

Via Roma, 1, 22010 Garzeno CO, Italy
S
Sergio Spinola on Google

Bella chiesa con molti dipinti
Beautiful church with many paintings
C
Campanaro41 on Google

Ricordata nei documenti fin dal 1172, venne rinnovata nel Quattrocento ed ancora nel Seicento. La descrizione del vescovo Ninguarda (1593) consente una puntuale ricostruzione dell’edificio rinascimentale, alcuni aspetti del quale sono stati rimessi in luce dai restauri del 1965-66. La chiesa si presentava a navata unica con quattro archi timpani trasversali e con l’abside affrescata secondo l’iconografia tradizionale del Cristo in maestà con gli Evangelisti e gli Apostoli. Lungo le pareti si aprivano le poco profonde cappelle laterali, tra cui quella della Vergine, la quarta a sinistra, parzialmente recuperata nel 1965 con i relativi affreschi firmati da Sigismondo De Magistris, databili al terzo decennio del Cinquecento. La chiesa conserva altre testimonianze della decorazione rinascimentale: la volta del pronao con i Dottori della Chiesa e le lunette ai lati del portale con i SS. Pietro e Paolo, dipinti verso la metà del XVI secolo; una serie di affreschi votivi con Madonne e Santi nel secondo e nel terzo comparto di destra, alcuni dei quali attribuibili al pittore locale Battista da Musso; una Pietà nella lunetta esterna del portale laterale; la vetrata con la Natività, attribuita a Domenico da Blevio, nella finestra dell’ultima cappella a sinistra, la cui lunetta nasconde dietro agli stucchi tracce di affreschi; ed infine le vetratine con i SS. Pietro e Paolo nelle finestre ai lati del presbiterio, la prima databile entro la fine del XV secolo e la seconda al primo decennio del secolo successivo. Il rinnovamento secentesco, oltre a coinvolgere l’assetto architettonico della chiesa, riguardò anche quello decorativo, a partire dal presbiterio, con le Storie dei SS. Pietro e Paolo, l’Incoronazione della Vergine e i Dottori della Chiesa del Fiammenghino e una ricca decorazione in stucco. Dietro all’altare in marmi policromi datato 1802 spicca una grande Crocifissione entro un’ancona in stucco, tra i SS. Pietro e Paolo. Opera di Giovan Paolo Recchi intorno agli anni 1648-49 sono invece le due cappelle di S. Antonio e della Vergine del Rosario: la prima, con la statua di S. Antonio fra quelle di S. Carlo e S. Rocco, presenta affreschi con Storie dei tre Santi entro ricchi stucchi; la seconda, con l’ancona della Vergine in un trionfo di stucchi scanditi da piccole tele con i Misteri del Rosario, è anch’essa completamente affrescata con Storie di Maria, Santi e Profeti.
Mentioned in documents since 1172, it was renovated in the fifteenth century and again in the seventeenth century. The description of Bishop Ninguarda (1593) allows for a timely reconstruction of the Renaissance building, some aspects of which have been brought to light by the restorations of 1965-66. The church had a single nave with four transverse tympanum arches and an apse frescoed according to the traditional iconography of Christ in Majesty with the Evangelists and the Apostles. Along the walls the shallow side chapels opened, including that of the Virgin, the fourth on the left, partially recovered in 1965 with the relative frescoes signed by Sigismondo De Magistris, datable to the third decade of the sixteenth century. The church preserves other testimonies of the Renaissance decoration: the vault of the pronaos with the Doctors of the Church and the lunettes on the sides of the portal with the SS. Pietro e Paolo, painted towards the middle of the 16th century; a series of votive frescoes with Madonnas and Saints in the second and third sections on the right, some of which can be attributed to the local painter Battista da Musso; a Pietà in the external lunette of the side portal; the stained glass window with the Nativity, attributed to Domenico da Blevio, in the window of the last chapel on the left, whose lunette hides traces of frescoes behind the stuccoes; and finally the windows with the SS. Pietro e Paolo in the windows on the sides of the presbytery, the first datable to the end of the 15th century and the second to the first decade of the following century. The seventeenth-century renewal, in addition to involving the architectural structure of the church, also involved the decorative one, starting from the presbytery, with the Stories of SS. Peter and Paul, the Coronation of the Virgin and the Doctors of the Church of Fiammenghino and a rich stucco decoration. Behind the polychrome marble altar dated 1802 stands a large Crucifixion within a stucco altarpiece, between the SS. Peter and Paul. Work by Giovan Paolo Recchi around the years 1648-49 are instead the two chapels of S. Antonio and the Vergine del Rosario: the first, with the statue of S. Antonio between those of S. Carlo and S. Rocco, has frescoes with Stories of the three saints in rich stuccoes; the second, with the altarpiece of the Virgin in a triumph of stuccoes punctuated by small canvases with the Mysteries of the Rosary, is also completely frescoed with Stories of Mary, Saints and Prophets.

Write some of your reviews for the company Chiesa Parrocchiale Ss. Pietro e Paolo

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *