Chiesa Parrocchiale di Sant’Agata

4.5/5 based on 8 reviews

Contact Chiesa Parrocchiale di Sant’Agata

Address :

Via S. Agata, 1, 24057 Martinengo BG, Italy

Phone : 📞 +9987
Postal code : 24057
Website : https://martinengo.org/punti-di-interesse/santagata/
Categories :
City : Martinengo

Via S. Agata, 1, 24057 Martinengo BG, Italy
a
apple “pplms” on Google

Perla della nostra cultura che non ha nulla da invidiare a capolavori ben più noti. Dopo la ristrutturazione impossibile non visitarla. Nel periodo natalizio vi si aggiunge un'ulteriore punto di interesse con l'immancabile mostra sui presepi. A pochi passi si trova il Filandone, ora adibito a biblioteca, interessante esempio di archeologia industriale di un paese che ancora oggi fatica a distaccarsi dalla realtà agricola rappresentata nel capolavoro di Ermanno Olmi "L'albero degli zoccoli" girato proprio nelle campagne di Martinengo.
Pearl of our culture that has nothing to envy to well-known masterpieces. After the renovation it is impossible not to visit it. In the Christmas period there is added a further point of interest with the inevitable exhibition on the cribs. A few steps away is the Filandone, now used as a library, an interesting example of industrial archeology in a country that still today is struggling to break away from the agricultural reality represented in Ermanno Olmi's masterpiece "L'albero degli zoccoli" filmed in the Martinengo countryside.
A
Alberto Barcellari on Google

Questa chiesa, con una facciata in stile neoclassico, sorge al posto di un'edificio gotico voluto da Bartolomeo Colleoni a sua volta sorto su uno del XIII secolo, edificato a sua volta (si pensa) su una chiesa del VI secolo. Lo splendido interno contiene un pulpito ligneo dorato del tardo XVII secolo e alcuni dipinti di Ponziano Loverini, Enea Salmeggia e Giovanni Mauro della Rovere detto "il Fiammenghino", oltre a stucchi ed intarsi di ottima fattura. Assolutamente da visitare!
This church, with a neoclassical façade, stands in place of a Gothic building commissioned by Bartolomeo Colleoni, which in turn was built on a 13th century building, built in turn (it is thought) on a church from the 6th century. The splendid interior contains a gilded wooden pulpit from the late 17th century and some paintings by Ponziano Loverini, Enea Salmeggia and Giovanni Mauro della Rovere known as "il Fiammenghino", as well as stuccoes and inlays of excellent workmanship. Absolutely to visit!
L
Linda Giupponi on Google

Chiesa da poco ristrutturata dedicata a sant'agata. Molto bella sia all'interno che all'esterno. Facile da raggiungere. Da visitare
Church recently restored dedicated to sant'agata. Very beautiful both inside and outside. Easy to reach. To visit
p
paola beretta on Google

Chiesa molto luminosa e dall'architettura elegante...molto bella.
Very bright church with elegant architecture ... very beautiful.
p
pierangela feliciani on Google

E una Prepositurale più Unica che rara, molto bella e capiente (ideale per Cerimonie e Riti d'una certa consistenza e rilievo). I banchi sono disposti in modo tale che, da qualsiasi angolazione, si possa ammirare l'altare in tutta la sua speccolarita'! Varcando, non solo il portone principale, ma anche una delle 2 porte "pedonali" accanto, ci si sente all'istante assaliti da una meravigliosa armonica Realtà e Bellezza Divina. E le Sacre Statue presenti (a parer mio il Cristo morto è la più corrispondente... di tutte quelle che ho visto)? Fatto salvo per un paio di "modifiche" ha mantenuto la sua Originaria Volontà e Interpretazione. Ci sarebbe altro da dire ma le parole non sono in grado d'asservire lo sguardo.
It is a more unique than rare Prepositural, very beautiful and capacious (ideal for ceremonies and rites of a certain consistency and relief). The benches are arranged in such a way that, from any angle, the altar can be admired in all its speccularity! Crossing, not only the main door, but also one of the 2 "pedestrian" doors next to it, one feels instantly assailed by a wonderful harmonious Divine Reality and Beauty. And the Sacred Statues present (in my opinion the dead Christ is the most corresponding ... of all those I have seen)? Except for a couple of "changes" he has kept his Original Will and Interpretation. There is more to say but words are not able to enslave the gaze.
B
Beatrice Picchetti on Google

Consiglio la visita di questa bella chiesa parrocchiale la sera perché l'illuminazione dell'interno valorizza la bellezza degli affreschi e le proporzioni delle navate
I recommend visiting this beautiful parish church in the evening because the interior lighting enhances the beauty of the frescoes and the proportions of the naves.
F
Francesco PAVONCELLI on Google

Chiesa Prepositurale di S. Agata V. M. Fatta costruire sulle fondamenta di una precedente cappella fuori le mura, a partire dal 1454, anno in cui la Repubblica Serenissima di Venezia concesse un feudo di ben cinque comuni al Capitano di Ventura, Bartolomeo Colleoni il quale, a MARTINENGO, abitava con la famiglia avendo sposato Tisbe dei conti Martinengo. La Chiesa, pensata come una Basilica Cattedrale a tre navate con grande abside, ma senza transetto è frutto del progetto di Tonino da Lumezzane, architetto, ingegnere bresciano tecnico fiduciario dei Martinengo-Colleoni. Ogni campata, segnata dalle grasse colonne presenta un altare. L’altare Maggiore è monumentale sia per la porzione settecentesca che per quella moderna, ben inserita alla fine del XX Secolo (Parroco Selogni), quando anche tutte le pareti e le volte in stile impero furono restaurate e anche quando l'altare, secondo di sinistra (Altare del Giubileo 2000), fu rifatto ex novo (Arch.Pavoncelli), nel rispetto dello stile dominante. Diverse pitture di gran pregio la ornano a cominciare dalla grande Pala d’Altare di Enea Talpino collocata sull’altare del S. Rosario (primo altare di sinistra). Vi si celebrano S. Messe ogni giorno e a diversi orari. Recentemente è stato rifatto il sagrato antistante che la mette in relazione con la Via S. Agata, Via Tadino e Piazza Papa Giovanni XXIII. Secondo alcuni il disegno a ventaglio della nuova pavimentazione è troppo modernista e mal si armonizzerebbe con i canoni classici della facciata palladiana. La relazione di progetto giustifica questa scelta, col fatto che le pietre grigie preesistenti sono state recuperate, ma solo in parte e dunque insufficienti a coprire tutta la superficie del luogo. Il dibattito resta aperto anche perché tale motivazione risulta inesistente a tutti gli esperti di restauro.
Prepositural Church of S. Agata V. M. Built on the foundations of a previous chapel outside the walls, starting from 1454, the year in which the Serenissima Republic of Venice granted a fief of five municipalities to the Captain of Ventura, Bartolomeo Colleoni who, in MARTINENGO, lived with his family having married Thisbe of the Martinengo counts. The church, conceived as a cathedral basilica with three naves with a large apse, but without a transept, is the result of the project by Tonino da Lumezzane, architect, engineer from Brescia, and trustee of the Martinengo-Colleoni family. Each span, marked by fat columns, has an altar. The high altar is monumental both for the eighteenth-century and the modern portion, well inserted at the end of the twentieth century (Parroco Selogni), when all the walls and vaults in Empire style were restored and also when the altar, according to left (Altare del Giubileo 2000), it was rebuilt from scratch (Arch.Pavoncelli), respecting the dominant style. Several paintings of great value decorate it, starting with the large Altarpiece by Enea Talpino located on the altar of the Holy Rosary (first altar on the left). Masses are celebrated there every day and at different times. The churchyard in front of it has recently been rebuilt and connects it with Via S. Agata, Via Tadino and Piazza Papa Giovanni XXIII. According to some, the fan-shaped design of the new flooring is too modernist and would not harmonize with the classical canons of the Palladian facade. The project report justifies this choice, with the fact that the pre-existing gray stones have been recovered, but only partially and therefore insufficient to cover the entire surface of the place. The debate remains open also because this motivation is non-existent to all restoration experts.
A
Alpha Kromah on Google

Cool as well

Write some of your reviews for the company Chiesa Parrocchiale di Sant’Agata

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *