Chiesa Bizantina di San Leonardo

4.5/5 based on 8 reviews

Contact Chiesa Bizantina di San Leonardo

Address :

Via Frappietri, 70/72, 74016 Massafra TA, Italy

Phone : 📞 +999889
Postal code : 74016
Categories :
City : Massafra

Via Frappietri, 70/72, 74016 Massafra TA, Italy
G
Gianluca Copertino on Google

P
Pietro Mercorella on Google

A
Antonia CAstiglia on Google

M
Maria Catamo on Google

Chiesa r
Church r
V
Vincenzo De on Google

Reperto storico archeologico al centro del paese, piccolo ma caratteristico!
Archaeological historical find in the center of the town, small but characteristic!
A
Antonia Colamonico, epistemologa on Google

Bella chiesa rupestre affrescata in centro paese.
Beautiful frescoed church in the town center.
P
Pato on Google

Está en la parte nueva de la ciudad, donde antiguamente era zona de olivos. Se puede visitar a través de Infopoint, en el centro de la ciudad, que organiza visitas guiadas a distintas horas (no hay otra manera de hacerlo y además merece MUCHO la pena) Es una iglesia de piedra de bastante valor artístico, y si pasas, de camino a Matera quizás, DEBES PARAR. La iglesia hipogea probablemente se origina en una tumba de cámara clásica, readaptada a un lugar sagrado a principios de la Edad Media. Se accede a través de un corredor cuesta abajo y actualmente tiene una gran sala rectangular con un solo pilar cuadrangular para los fieles, separada del ábside. La iglesia anterior está debajo, dedicada a San Lorenzo. La bóveda es plana y parcialmente derrumbada. Hacia el este hay un semi-iconostasio y, por lo tanto, el bema, ligeramente elevado, tiene el ábside semicircular. Hubo un tiempo en que estaba completamente cubierta de frescos. Algunos se conservan en muy buen estado y otros con dificultad, ya que están expuestas a cualquier daño climático (no está protegida por ninguna estructura). A la izquierda, encontramos los restos de los retratos del apóstol San Pedro, con las llaves en la mano (que hoy no se ven) con el pelo blanco; y junto a él, a San Andrés, su hermano, fundador de la Iglesia de Oriente. También un diácono sagrado, probablemente San Esteban. En el primer pilar, un San Nicolás, flanqueado por el Arcángel Gabriel en la pared de acceso semi-derrumbada al ábside; y la Anunciación de la Virgen en el tabique opuesto, flanqueado por el pilar, donde las huellas de un halo permanecen débiles. En el arco entre los dos pilares están representados los Santos Cosme y Damián, dedicados gratuitamente a los pobres, de influencia Comnene, que data del S.XIII. San Damián tiene un ojo excavado, destruido por los invasores; aunque la tradición cuenta que fueron los pobres los que se lo quitaron porque tenía monedas de oro y joyas. Incluso San Pablo Eremita, en el que se aprecia que viste un hábito de hojas de palma y San Antonio Abad, padres del monaquismo, pertenecen al arte conservador bizantino de este período. En el ábside hay un altar de rito oriental, con una bella representación de la escuela bizantina del Pantocrátor en Déesis que data del S.XIV. Aparece Cristo entronizado, que con una mano sostiene el libro en que se lee: "Ego sum"; y con la otra mano bendice a la manera griega. Los tres dedos revelan la Divinidad y otro hacia arriba, su Humanidad. Otros creen que con este gesto, invitaba a los fieles que no entendían el rito, al silencio, para guardar las palabras en el corazón. Junto a Él, a ambos lados, San Juan Bautista y la Virgen, que con sus manos interceden y ofrecen la salvación. Los colores empleados hacen referencia al mar, al cielo y a la tierra. Se pueden encontrar rastros de otros frescos en el pilar del aula y en la pared oeste de la cripta, la última probablemente representando una Anunciación. La imagen de San Leonardo, junto con la de Santa Marina, fueron destruidas.La iglesia fue abandonada en el S.XVII.
It is in the new part of the city, where it was formerly an area of ​​olive trees. It can be visited through Infopoint, in the center of the city, which organizes guided tours at different times (there is no other way to do it and it is also MUCH worth it) It is a stone church of considerable artistic value, and if you pass, On the way to Matera perhaps, YOU MUST STOP. The Hypogean church probably originates from a classical chamber tomb, re-adapted to a holy site in the early Middle Ages. It is accessed through a downhill corridor and currently has a large rectangular room with a single square pillar for the faithful, separated from the apse. The previous church is below, dedicated to San Lorenzo. The vault is flat and partially collapsed. Towards the east there is a semi-iconostasis and, therefore, the slightly elevated bema has a semicircular apse. There was a time when it was completely covered in frescoes. Some are kept in very good condition and others with difficulty, since they are exposed to any climatic damage (it is not protected by any structure). On the left, we find the remains of the portraits of the apostle Saint Peter, with the keys in hand (which are not seen today) with white hair; and with him, Saint Andrew, his brother, founder of the Eastern Church. Also a sacred deacon, probably Saint Stephen. In the first pillar, a Saint Nicholas, flanked by Archangel Gabriel in the semi-collapsed access wall to the apse; and the Annunciation of the Virgin on the opposite partition, flanked by the pillar, where the traces of a halo remain weak. In the arch between the two pillars are represented the Saints Cosme and Damien, dedicated free of charge to the poor, of Comnene influence, dating from the 13th century. San Damián has an excavated eye, destroyed by the invaders; although tradition tells that it was the poor who took it from him because he had gold coins and jewelry. Even San Pablo Eremita, in which it is seen that he dressed a habit of palm leaves and San Antonio Abad, parents of monasticism, belong to the Byzantine conservative art of this period. In the apse there is an altar of oriental rite, with a beautiful representation of the Byzantine school of the Pantocrator in Déesis dating from the 14th century. Christ appears enthroned, who with one hand holds the book that reads: "Ego sum"; and with the other hand bless the Greek way. The three fingers reveal Divinity and one upward, his Humanity. Others believe that with this gesture, he invited the faithful who did not understand the rite, to silence, to keep the words in their hearts. Together with Him, on both sides, Saint John the Baptist and the Virgin, who intercede with their hands and offer salvation. The colors used refer to the sea, the sky and the land. Traces of other frescoes can be found on the pillar of the classroom and on the west wall of the crypt, the latter probably representing an Annunciation. The image of San Leonardo, along with that of Santa Marina, were destroyed. The church was abandoned in the 17th century.
p
paolo zgn on Google

Da non perdere. Visitabile tramite l'ufficio turistico di Massafra.
Not to be missed. It can be visited through the tourist office of Massafra.

Write some of your reviews for the company Chiesa Bizantina di San Leonardo

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *