Sanctuary of Santa Maria of Canepanova

4.7/5 based on 8 reviews

Contact Sanctuary of Santa Maria of Canepanova

Address :

Via Defendente Sacchi, 27100 Pavia PV, Italy

Phone : 📞 +98
Website : http://www.fraticanepanova.it/
Opening hours :
Sunday 9AM–7PM
Monday 9AM–7PM
Tuesday 9AM–7PM
Wednesday 9AM–7PM
Thursday 9AM–7PM
Friday 9AM–7PM
Saturday 9AM–7PM
Categories :
City : Pavia

Via Defendente Sacchi, 27100 Pavia PV, Italy
M
Mauro Ghiglione on Google

Una volta entrati è meraviglia. La costruzione della chiesa avvenne tra il 1492 e il 1507. Un ciclo di otto tele ritraenti eroine bibliche è custodito nelle quattro cappelle che si trovano agli angoli dell'aula.
Once inside it is a wonder. The construction of the church took place between 1492 and 1507. A cycle of eight canvases depicting biblical heroines is kept in the four chapels located at the corners of the hall.
G
Giusy Camera on Google

Bella chiesa ricca all'interno di dipinti, accogliente per chi vuole fermarsi a pregare,o a confessarsi.
Beautiful church rich in paintings, welcoming for those who want to stop and pray, or to confess.
U
Ugo Diamante on Google

Uno scrigno di colori.
A casket of colors.
P
Pantera Rosa on Google

Epoca di costruzione: secolo XV Uso attuale: Chiesa Uso storico: Chiesa Accessibilità: Piazzetta di via Defendente Sacchi Stato di conservazione: buono Note storico-artistiche: da Decreto Vincolo: “E’una costruzione a pianta centrale, con campanili angolari, progettata da G.A. Amodeo forse con la collaborazione o su disegno del Bramante (1492 – 1507). Facciata incompleta. Interno ottogonale con cupola, decorazioni di G. Moncalvo e G.B. Longarone”. Il Santuario di S. Maria Incoronata di Canepanova risale all’anno 1500 e deve la sua origine ad un affresco miracoloso della Vergine, che esisteva anticamente sulla facciata della casa della nobile famiglia dei Canepanova. La costruzione del santuario fu ultimata solo con l’avvento dei Barnabiti (1557), durante il ‘600 si arrichì di numerose pitture, sculture e stucchi, che fanno di questa chiesa un vero e proprio museo d’arte del Seicento. In seguito alle soppressioni del 1810 i Barnabiti furono costretti ad abbandonare il convento e il santuario. L'antico collegio dei Barnabiti annesso alla chiesa era stato nel frattempo adibito a scuola, mentre la chiesa fu conservata come sussidiaria della parrocchiale di S. Francesco. Il 6 dicembre del 1915 il luogo di culto fu affidato ai Frati Minori; essi, non potendo più occupare l’antico convento dei Barnabiti, presero dimora in alcuni locali adiacenti la chiesa. Nacque perciò l'esigenza di una costruzione che fosse più idonea alla vita comunitaria. Su progetto dell'Arch. Carlo Morandotti venne allora iniziata nel 1935 la costruzione dell'attuale convento, che si protrasse fino al 1937. Sin dal loro arrivo a Pavia i Frati si distinsero per la loro attenzione agli ultimi e ai poveri. Iniziarono così a distribuire quotidianamente dei pasti caldi a quanti ricorrevano alla porta del convento. Nel corso degli anni l’attività caritativa è andata organizzandosi sempre meglio; attualmente alcuni locali del convento sono adibiti a "mensa del povero", che accoglie ogni giorno numerosi fratelli bisognosi. Nel 1972 fu costituito all’interno del convento, per iniziativa di P. Costantino Ruggeri, uno Studio per la progettazione e la realizzazione di arte sacra con lo scopo di tradurre nelle molteplici manifestazioni artistiche (architettura, scultura, pittura) il linguaggio sacro che la liturgia post-conciliare proponeva. Con la morte dell’artista francescano, lo studio artistico è stato trasferito e continua la sua attività sostenuta dalla Fondazione Frate Sole. Nel 2007 è iniziato un lavoro di ristrutturazione e di ripensamento degli spazi del convento con il fine di adattarli alle nuove esigenze pastorali: una rinnovata presenza a servizio del santuario mariano e della pastorale giovanile ed universitaria. Catalogo dei Beni Vincolati del Comune di Pavia al N. 030.
Period of construction: 15th century Current use: Church Historical use: Church Accessibility: Piazzetta in via Defendente Sacchi Conservation status: good Historical-artistic notes: by Constraint Decree: "It is a building with a central plan, with angular bell towers, designed by G.A. Amodeo perhaps with the collaboration or on a drawing by Bramante (1492 - 1507). Incomplete facade. Octagonal interior with dome, decorations by G. Moncalvo and G.B. Spar ". The Sanctuary of S. Maria Incoronata di Canepanova dates back to the year 1500 and owes its origin to a miraculous fresco of the Virgin, which once existed on the facade of the house of the noble Canepanova family. The construction of the sanctuary was completed only with the advent of the Barnabites (1557), during the 1600s it was enriched with numerous paintings, sculptures and stuccos, which make this church a true seventeenth-century art museum. Following the suppression of 1810 the Barnabites were forced to abandon the convent and sanctuary. The ancient college of the Barnabites attached to the church had in the meantime been used as a school, while the church was preserved as a subsidiary of the parish church of S. Francesco. On 6 December 1915 the place of worship was entrusted to the Friars Minor; they, no longer able to occupy the ancient convent of the Barnabites, took up residence in some rooms adjacent to the church. The need therefore arose for a construction that was more suitable for community life. Based on a project by Arch. Carlo Morandotti then began building the present convent in 1935, which continued until 1937. Since their arrival in Pavia the Friars distinguished themselves for their attention to the least and the poor. Thus they began to distribute hot meals daily to those who resorted to the convent door. Over the years the charitable activity has been getting better and better organized; currently some rooms in the convent are used as a "soup kitchen", which welcomes many needy brothers every day. In 1972, on the initiative of P. Costantino Ruggeri, a studio was set up inside the convent for the design and realization of sacred art with the aim of translating the sacred language that the sacred language into the multiple artistic manifestations (architecture, sculpture, painting) post-conciliar liturgy proposed. With the death of the Franciscan artist, the artistic studio was transferred and continues its activity supported by the Frate Sole Foundation. In 2007 work began on restructuring and rethinking the spaces of the convent with the aim of adapting them to new pastoral needs: a renewed presence at the service of the Marian sanctuary and of youth and university pastoral care. Catalog of the Fixed Assets of the Municipality of Pavia at No. 030.
C
Cristian on Google

La chiesa di Santa Maria Incoronata di Canepanova è un luogo di culto cattolico sito in via Defendente Sacchi a Pavia. È il più rilevante monumento cinquecentesco della città di Pavia, opera dell'architetto Giovanni Antonio Amadeo o, secondo altri, di Donato Bramante. Storia I lavori di costruzione della chiesa iniziarono nel 1500 e la prima parte fu ultimata nel 1507. Il progetto di costruzione è precedente se è vero che nel 1492 venne fondata la Confraternita di Santa Maria Immacolata di Canepanova, che si occupa della raccolta dei fondi necessari per la sua costruzione. I lavori furono realizzati sotto la direzione di Giovanni Antonio Amadeo. L'architetto pavese, all'apice della sua fama dopo aver eretto il tiburio del duomo di Milano, si trovava a Pavia su incarico del cardinale Ascanio Sforza, fratello di Ludovico il Moro, per dirigere la costruzione del duomo. Lo studioso Bruno Adorni contesta questa attribuzione: secondo la sua tesi, dovuta alla citazione da parte dello storico dell'arte Francesco Malaguzzi Valeri di uno scritto seicentesco che dava presente nel cantiere l'Amadeo nel 1507, l'attribuzione "ha pesantemente condizionato gli studiosi che si sono occupati della chiesa fino ai giorni nostri"[1]. Secondo Adorni, così come per Arnoldo Bruschi, invece il progetto della chiesa deve essere attribuito a Bramante. La chiesa è stata costruita per celebrare un affresco quattrocentesco ritenuto miracoloso dalla tradizione[2], raffigurante la Madonna del Latte che si trovava sulla facciata di una casa di Viscardo della famiglia nobile dei Canepanova, che sovvenzionò in parte i lavori; da qui il nome della chiesa stessa[3]. A sinistra dell'ingresso della chiesa vi è un dipinto risalente alla prima metà del XVII secolo, raffigurante papa Giovanni XIV che venera l'immagine della Madonna. Il papa è l'esponente più illustre della famiglia Canepanova, assunto al soglio di Pietro dopo essere stato vescovo di Pavia nel X secolo. Sotto l'affresco un'incisione riporta la scritta: «A Giovanni XIV, pontefice pavese della famiglia Canepanova, regnante nel 985, in precedenza vescovo di Pavia e primo cancelliere dell'imperatore Ottone III, l'immagine della Vergine, anticamente dipinta sulla casa della sua famiglia, avrebbe concesso benefici e miracoli» I lavori della costruzione furono interrotti durante i periodi bellici, venendo poi ultimati solo nel XVI secolo con l'arrivo nel 1557 dei padri Barnabiti, che completarono la costruzione con l'erezione della cupola. La chiesa fu consacrata nel 1564 dal cardinale Ippolito de' Rossi. I Barnabiti acquistarono alcune case nel circondario e ottennero dei permessi edilizi per edificare il proprio collegio, fino al 1620 quando fu creata la piazza antistante con l'abbattimento di alcune case[4]. Nel Seicento fu realizzata la decorazione barocca dell'interno con pitture e stucchi[5]. Nel 1810, con la soppressione napoleonica delle congregazioni religiose, i Barnabiti dovettero abbandonare il convento, che era già adibito a scuola[6]. I locali del convento ospitano il Liceo Classico che nel 1865 venne intitolato a Ugo Foscolo[7] e la chiesa divenne sussidiaria della parrocchia di San Francesco. Il 6 dicembre del 1915 la chiesa venne affidata ai Frati Minori che costruirono a fianco il nuovo convento, i cui lavori, affidati a Carlo Morandotti, si protrassero dal 1935 al 1937. Il 30 maggio 1926 il cardinale e arcivescovo di Milano Eugenio Tosi, presiede al rito dell'Incoronazione della Vergine[8] Il 22 gennaio 2012 è stata presentata la conclusione dei lavori che hanno interessato per tutto il 2016 un integrale progetto di restauro. Qui l' affresco miracoloso della Madonna del Latte...davvero sorprendente la bellezza che si può ammirare all'interno di questo Santuario Mariano nel centro di Pavia ... Grazie a Dio??? ⛪
The church of Santa Maria Incoronata di Canepanova is a Catholic place of worship located in via Defendente Sacchi in Pavia. It is the most important sixteenth-century monument in the city of Pavia, the work of the architect Giovanni Antonio Amadeo or, according to others, of Donato Bramante. History The construction work of the church began in 1500 and the first part was completed in 1507. The construction project is earlier if it is true that in 1492 the Confraternity of Santa Maria Immacolata di Canepanova was founded, which is responsible for raising the necessary funds for its construction. The works were carried out under the direction of Giovanni Antonio Amadeo. The architect from Pavia, at the height of his fame after having erected the lantern of the Milan cathedral, was in Pavia on behalf of Cardinal Ascanio Sforza, brother of Ludovico il Moro, to direct the construction of the cathedral. The scholar Bruno Adorni disputes this attribution: according to his thesis, due to the citation by the art historian Francesco Malaguzzi Valeri of a seventeenth-century writing that gave the Amadeo site in 1507, the attribution "has heavily conditioned scholars who have taken care of the church up to the present day "[1]. According to Adorni, as well as for Arnoldo Bruschi, the project of the church must be attributed to Bramante. The church was built to celebrate a fifteenth-century fresco considered miraculous by tradition [2], depicting the Madonna del Latte which was located on the facade of a Viscardo house of the noble Canepanova family, who partially subsidized the work; hence the name of the church itself [3]. To the left of the church entrance there is a painting dating back to the first half of the 17th century, depicting Pope John XIV who venerates the image of the Madonna. The pope is the most illustrious member of the Canepanova family, assumed to the throne of Peter after being bishop of Pavia in the 10th century. Under the fresco an engraving shows the inscription: "To John XIV, Pavese pontiff of the Canepanova family, reigning in 985, formerly bishop of Pavia and first chancellor of Emperor Otto III, the image of the Virgin, formerly painted on the house of his family, would have granted benefits and miracles" The construction works were interrupted during the war periods, only being completed in the 16th century with the arrival in 1557 of the Barnabite fathers, who completed the construction with the erection of the dome. The church was consecrated in 1564 by Cardinal Ippolito de 'Rossi. The Barnabites bought some houses in the district and obtained building permits to build their own college, until 1620 when the square in front was created with the demolition of some houses [4]. In the seventeenth century the baroque decoration of the interior was carried out with paintings and stuccos [5]. In 1810, with the Napoleonic suppression of religious congregations, the Barnabites had to abandon the convent, which was already used as a school [6]. The premises of the convent house the Liceo Classico which in 1865 was named after Ugo Foscolo [7] and the church became a subsidiary of the parish of San Francesco. On 6 December 1915 the church was entrusted to the Friars Minor who built the new convent alongside, whose work, entrusted to Carlo Morandotti, lasted from 1935 to 1937. On May 30, 1926 the cardinal and archbishop of Milan Eugenio Tosi presided over the rite of the Coronation of the Virgin [8] On 22 January 2012, the conclusion of the works that involved an integral restoration project for the whole of 2016 was presented. Here the miraculous fresco of the Madonna del Latte ... truly surprising the beauty that can be admired inside this Marian Sanctuary in the center of Pavia ... Thank God??? ⛪
I
Ignacio de Santos on Google

Por falta de tiempo no llegamos a entrar, pero es otro de los magníficos edificios religiosos que se encuentran en la ciudad de una gran belleza.
Due to lack of time we did not get to enter, but it is another of the magnificent religious buildings that are in the city of great beauty.
G
Giuseppe Pirola on Google

Chiesa con architettura singolare ed unica per Pavia. Ben restaurata. Custodisce interressanti opere d'arte. Particolare interessante l'affresco della Madonna sull'altare maggiore è l'opera più antica conglobando il muro di una costruzione più antica già esistente al momento della costruzione della chiesa.
B
Bianca Georgiana on Google

I was fascinated by the beauty of the place

Write some of your reviews for the company Sanctuary of Santa Maria of Canepanova

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *