Palazzo Porto, Vicenza

4.4/5 based on 8 reviews

Contact Palazzo Porto, Vicenza

Address :

Piazza Castello, 18, 36100 Vicenza VI, Italy

Categories :
City : Vicenza

Piazza Castello, 18, 36100 Vicenza VI, Italy
A
Ariel on Google

Si tratta di un palazzo progettato dal Palladio per la famiglia Porto, ma la cui realizzazione non è mai arrivata a termine. essendo soltanto due le campate che sono state edificate, forse per problemi economici o altro.
It is a palace designed by Palladio for the Porto family, but whose construction has never been completed. being only two spans that have been built, perhaps due to economic or other problems.
M
Manuel Mondardo on Google

L'impressionante sezione di palazzo che fa da quinta scenografica alla piazza del Castello è l'evidente testimonianza dell'esito sfortunato di un cantiere palladiano. Alla sinistra del frammento è chiaramente visibile la vecchia casa quattrocentesca della famiglia Porto, che era destinata ad essere progressivamente demolita con l'avanzare del cantiere del nuovo palazzo, cosa che evidentemente non avvenne a causa della prudenza del committente Alessandro Porto. La datazione è incerta, ma senz'altro posteriore al 1570, sia perché il palazzo non è inserito nei Quattro libri dell'architettura (pubblicati a Venezia in quell'anno) sia perché Alessandro riceve in eredità le proprietà di famiglia in piazza Castello dopo la morte del padre Benedetto, nell'ambito della spartizione dei beni di famiglia con i fratelli Orazio e Pompeo, avvenuta nel 1571. Francesco Thiene, proprietario dell'omonimo palazzo palladiano all'altro estremo della piazza, sposò Isabella Porto, sorella di Alessandro, e come già nel caso di Iseppo da Porto e i cognati Marcantonio e Adriano Thiene, forse fu proprio la competizione fra le due famiglie ad essere all'origine delle inusuali dimensioni di palazzo Porto. Del resto è la posizione stessa del palazzo, fondale della piazza, a rendere necessaria un'accentuata monumentalità, in grado di dominare il grande spazio aperto antistante: una logica sperimentata pochi anni prima con la Loggia del Capitaniato in piazza dei Signori. Con buona probabilità il palazzo avrebbe dovuto svilupparsi in sette campate e avere un cortile concluso ad esedra, come prova un'analisi delle murature superstiti. Non è chiara la ragione del blocco del cantiere, che Vincenzo Scamozzi dichiara nel 1615 di aver portato personalmente alla attuale, parziale conclusione. Gli interni sono stati pesantemente alterati nel corso del tempo. Nel 1994 è stato inserito dall'UNESCO, assieme alle altre architetture palladiane della città, nella lista dei patrimoni dell'umanità.
The impressive section of the building that acts as the backdrop to Piazza del Castello is the clear testimony of the unfortunate outcome of a Palladian construction site. To the left of the fragment, the old fifteenth-century house of the Porto family is clearly visible, which was destined to be progressively demolished with the progress of the construction of the new building, which evidently did not happen due to the prudence of the client Alessandro Porto. The dating is uncertain, but certainly after 1570, both because the palace is not included in the Four books of architecture (published in Venice in that year) and because Alessandro inherits the family properties in Piazza Castello after the death of Father Benedetto, in the context of the division of family assets with the brothers Orazio and Pompeo, which took place in 1571. Francesco Thiene, owner of the Palladian palace of the same name at the other end of the square, married Isabella Porto, Alessandro's sister, and as in the case of Iseppo da Porto and his brothers-in-law Marcantonio and Adriano Thiene, perhaps it was precisely the competition between the two families be at the origin of the unusual size of Palazzo Porto. Moreover, it is the very position of the building, the backdrop of the square, that makes accentuated monumentality necessary, capable of dominating the large open space in front: a logic experimented a few years earlier with the Loggia del Capitaniato in Piazza dei Signori. In all likelihood, the building should have developed into seven spans and have a courtyard closed as an exedra, as evidenced by an analysis of the surviving walls. It is not clear the reason for the blockage of the construction site, which Vincenzo Scamozzi declares in 1615 to have personally led to the current, partial conclusion. The interiors have been heavily altered over time. In 1994 it was included by UNESCO, together with the other Palladian architecture of the city, in the list of world heritage sites.
a
andrea fanchin on Google

Opera dell'architetto Vicentino Andrea Palladio, doveva diventare la nuova residenza della famiglia Porto. Non si è arrivati a capire del perché è stato concluso con una sola sezione quando degli studi fatti sul palazzo concludono che le stesse identiche sezioni nel progetto dovevano essere sette. È comunque un opera di"arte del Palladio di poco posteriore al 1570 che finì l'allievo Vincenzo Scamozzi.
Designed by the Vicentine architect Andrea Palladio, it was to become the new residence of the Porto family. It was not possible to understand why it was concluded with only one section when studies on the building concluded that the same identical sections in the project had to be seven. It is however a work of "art by Palladio shortly after 1570 that ended the student Vincenzo Scamozzi.
B
Becka M on Google

Isn't it just adorable?
H
Hannes von chAos on Google

An important point of interest.
D
DAVID SNYDER on Google

Impressive early work by Palladio.
J
Jim C. on Google

I posted a picture of Palazzo Porto last month while visiting my 80 year old mother there. She told me a story of her mother working in that building during WWII at a telephone switchboard. My mother recalled standing on the balcony on the right as you view the picture looking out over the square while visiting her mom there. I thought that was a great memory and a good historical reference for how that building has been used.
A
Alexandru Cristian Beșliu on Google

A very peculiar building by the great Andrea Palladio... An unfinished palazzo close to the city center that has become quite iconic with its slender proportions and collosal aspect (regardless of its relatively small facade towards the street). An enchanting "palladiano incompiuto" that recalls how most of Palladio's urban residence were built: in stages, depending on the funding, but always according to the initial project. Nothing was being compromised! Worst case scenario, the working site was halted until further financing from the owner.

Write some of your reviews for the company Palazzo Porto, Vicenza

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *