Duomo di San Lorenzo Martire in Conselve

4.4/5 based on 8 reviews

Contact Duomo di San Lorenzo Martire in Conselve

Address :

Piazza XX Settembre, 35026 Conselve PD, Italy

Phone : 📞 +9978
Postal code : 35026
Website : http://www.parrocchiaconselve.org/il-duomo.html
Categories :
City : Conselve

Piazza XX Settembre, 35026 Conselve PD, Italy
T
Teresa Borella on Google

Chiesa accogliente,che aiuta nel raccoglimento,dove alle volte si svolgono incontri formativi veramente utili alla crescita del cristiano.
Welcoming Church, which helps in recollection, where formative meetings are sometimes held that are truly useful for the growth of the Christian.
S
Stefano Trambaiollo on Google

Bella chiesa. Bella atmosfera. Messa di sabato sera.
Beautiful church. Nice atmosphere. Mass on Saturday evening.
L
Leonardo Pola on Google

Splendido esempio di Duomo in stile classico (edificato nel 1720) ad unica navata e con otto cappelle. Da notare la "pala d'altare" di recente attribuita alla scuola del Tintoretto.
Splendid example of a classic style cathedral (built in 1720) with a single nave and eight chapels. Note the "altarpiece" recently attributed to the Tintoretto school.
L
Longato Francesco on Google

IL DUOMO Un Santo, Gregorio Barbarigo Vescovo di Padova, giunse a Conselve il 4 ottobre 1683 per ricordare agli abitanti di Conselve di allora e all'arciprete Don Giovanni Ricci che la vecchia chiesa, pur bella ed elegante a tre navate, era divenuta ormai troppo angusta di fronte "ad tantam animarum copiam" (tempi duri per la buona qualità!) e che quindi bisognava costruirne un'altra. Un Papa, allora Card. Rezzonico e poi Clemente XIII, venne il 26 luglio 1748 a consacrare la nuova splendida chiesa. Premessa ed epilogo assai onorati per il nostro Duomo: proposto da un Santo, consacrato da un Papa, protetto da un Martire: S. Lorenzo. I lavori, avviati nel 1720, si protrassero per 28 anni, con l'Arciprete Don Antonio Melchiori, vicentino, e con le sole offerte dei coraggiosi conselvani. Il progetto fu del Preposito Generale del Consiglio Somasco di S. Croce in Padova, Francesco Vecellio. Ne risultò un capolavoro di arte classica, sviluppato in un'unica ampia navata, larga m. 17,40 e lunga m. 37,50, circondata da otto cappelle laterali seminternate, ritmicamente possente nel suo festoso alternarsi di grandiose lesene a colonna, dal capitello ionico-composito. Nel presbiterio, sul fondo della maestosa abside a semicerchio, domina l'altare maggiore in marmo di Carrara, di tipica impronta settecentesca, con il tabernacolo finemente lavorato fino allo scrupolo nelle minaturiali statuine. Sovrasta il tutto, dall'arco all'abside, una grandiosa corona in legno dorato alquanto baroccheggiante. Al centro dell'ampio soffitto dominano gli affreschi del Caironi, con il processo del Martire S. Lorenzo. Attorno al soffitto fanno corona i 14 medaglioni (tele), di pregevole fattura, opera dell'ab. Ferdinando Suman; raffigurano apostoli e santi. Infissa sulla parete di fondo del presbiterio, contornata da cornice in marmo, sovrasta la tela del martirio di S. Lorenzo, già appartenente alla vecchia chiesa e attribuita al Tintoretto. Sopra la porta laterale a destra è sistemata una tela raffigurante la Sacra Famiglia; risale al primo '800 ed ha pregi notevoli, anche per la sua concezione centripeta. Inestimabili capolavori di colore, di movimento e di efficacia espressiva sono le due grandiose tele (mq. 20 cad.) sistemate ai due lati del presbiterio, opere insigni di Lodovico Seitz di Roma. A destra: l'Ultima Cena; a sinistra: il Sacrificio di Melchisedech (episodio ricavato dalla Genesi c. XIV). Per l'improvvisa morte di Seitz, l'ultimo quadro fu portato a termine, sul bozzetto originale, dal Comm. Biaggetti pure di Roma. Le tele furono inaugurate con Mons. Beggiato nel 1910. La base della classica torre campanaria viene fatta risalire al XII secolo e cioè all'epoca della costruzione della pieve da parte di Alberto da Baone (1194). La parte fino all'orologio sembra essere invece del XIV secolo. Aveva due sole campane ed era completo fino a quella modesta altezza. La parte terminale fu compiuta tra il 1763 e il 1766: 16 anni dalla consacrazione dell'attuale Duomo. La cupola si compone di zoccolo ottagonale in mattoni, sopra il quale sta il castello barocco in legno rivestito di piombo, di una sfera voluminosa, di una croce e di una banderuola. Subì un radicale restauro nel 1821, nel 1866, nel 1956 e un ripasso generale nel 1973. Le campane attualmente sono 9: 5 grandi e 4 piccole. Portano le seguenti date di fusione: 1611, 1832, 1856, 1912... L'orologio esisteva già nel 1627; fu rimesso a nuovo nel 1766 e totalmente rinnovato nel 1859.
THE DOME A saint, Gregorio Barbarigo Bishop of Padua, arrived in Conselve on 4 October 1683 to remind the inhabitants of Conselve at the time and the archpriest Don Giovanni Ricci that the old church, although beautiful and elegant with three naves, had now become too narrow to facing "ad tantam animarum copiam" (hard times for good quality!) and that therefore it was necessary to build another one. A Pope, then Cardinal Rezzonico and then Clement XIII, came on July 26, 1748 to consecrate the splendid new church. Very honored premise and epilogue for our Cathedral: proposed by a Saint, consecrated by a Pope, protected by a Martyr: S. Lorenzo. The works, started in 1720, lasted for 28 years, with the Archpriest Don Antonio Melchiori, from Vicenza, and with only the donations of the brave conselvani. The project was by the Superior General of the Somascan Council of S. Croce in Padua, Francesco Vecellio. The result was a masterpiece of classical art, developed in a single wide nave, wide m. 17.40 and long m. 37.50, surrounded by eight semi-alternated side chapels, rhythmically powerful in its festive alternation of grandiose column pilasters, with an Ionic-composite capital. In the presbytery, at the bottom of the majestic semicircular apse, the main altar in Carrara marble dominates, with a typical eighteenth-century imprint, with the tabernacle finely worked up to the scruple in the miniature figurines. Above the whole, from the arch to the apse, a grandiose crown in somewhat baroque gilded wood. At the center of the large ceiling dominate the frescoes by Caironi, with the trial of the Martyr S. Lorenzo. The 14 medallions (canvases), of exquisite workmanship, by the abb. Ferdinando Suman; depict apostles and saints. Fixed on the back wall of the presbytery, surrounded by a marble frame, it overlooks the canvas of the martyrdom of San Lorenzo, formerly belonging to the old church and attributed to Tintoretto. Above the side door on the right there is a canvas depicting the Holy Family; it dates back to the early 19th century and has notable merits, also due to its centripetal conception. Inestimable masterpieces of color, movement and expressive efficacy are the two grandiose canvases (20 square meters each) arranged on both sides of the presbytery, outstanding works by Lodovico Seitz of Rome. Right: the Last Supper; left: the Sacrifice of Melchizedek (episode taken from Genesis c. XIV). Due to Seitz's sudden death, the last painting was completed on the original sketch by Comm. Biaggetti also from Rome. The canvases were inaugurated with Mons.Beggiato in 1910. The base of the classic bell tower dates back to the 12th century, that is to the time of the construction of the parish church by Alberto da Baone (1194). The part up to the clock appears to be from the 14th century. It had only two bells and was complete up to that modest height. The final part was completed between 1763 and 1766: 16 years from the consecration of the present Cathedral. The dome is made up of an octagonal brick plinth, above which stands the baroque wooden castle covered with lead, a voluminous sphere, a cross and a weather vane. It underwent a radical restoration in 1821, 1866, 1956 and a general review in 1973. The bells are currently 9: 5 large and 4 small. They bear the following merger dates: 1611, 1832, 1856, 1912 ... The clock already existed in 1627; it was refurbished in 1766 and completely renovated in 1859.
O
Ornella Sardella on Google

Splendida Chiesa del XV°secolo, con bei dipinti e la pala d'altare del Tintoretto che rappresenta il martirio di S.Lorenzo. Sul soffitto è affrescato il processo a S.Lorenzo a cui il Duomo è dedicato.
Splendid 15th century church, with beautiful paintings and the altarpiece by Tintoretto that represents the martyrdom of S. Lorenzo. On the ceiling there is a fresco in San Lorenzo, to which the Duomo is dedicated.
M
Milli Magagna on Google

Una bella chiesa, dove si può pregare da soli oppure partecipare alla santa messa quando è prevista
A beautiful church, where you can pray alone or attend the holy mass when it is scheduled
M
Maria Toderini on Google

Majestic!!!
A
Albignasego #Albignasego26 on Google

Culture and history

Write some of your reviews for the company Duomo di San Lorenzo Martire in Conselve

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *