Chiesa di Santa Maria dei Servi

4.2/5 based on 8 reviews

Contact Chiesa di Santa Maria dei Servi

Address :

Via Belisario, 2, 05018 Orvieto TR, Italy

Postal code : 05018
Categories :
City : Orvieto

Via Belisario, 2, 05018 Orvieto TR, Italy
A
Attilio Cariati on Google

6/10/19 solo la facciata merita una sosta, l’interno è moderno.
6/10/19 only the façade is worth a stop, the interior is modern.
A
Anna Prezioso on Google

Bella e rilassante....
Beautiful and relaxing ....
W
Waffle Iron on Google

なんか白い西洋神社、それだけです
Somehow a white western shrine, that's it
E
Emanuel Andrej Heinrich on Google

Etwas abgelegener, aber trotzdem den kleinen Umweg wert.
A bit more remote, but still worth the detour.
P
Paolo Moretto on Google

Splendida, ristrutturata da poco, con elementi antichisuggestivamente ben visibili
Beautiful, recently renovated, with anti-suggestion elements clearly visible
A
Antonio Marino on Google

Questa è stata la prima chiesa che ho visitato quando ero in ferie ad Orvieto. Partendo dal pozzo di San Patrizio lungo il corso Cavour si scorge questa chiesa dall' aspetto moderno ma in effetti racchiude un vecchio convento risalente al 1265. Un'altra bella scoperta è il crocefisso in legno che risale al 1300. Non solo devozione ma anche tanta suggestione.
This was the first church I visited when I was on vacation in Orvieto. Starting from the well of San Patrizio along the Cavour course you can see this church with a modern appearance but in fact it contains an old convent dating back to 1265. Another beautiful discovery is the wooden crucifix that dates back to 1300. Not only devotion but also a lot suggestion.
D
Davide Pizzi on Google

La prima costruzione della chiesa, in stile gotico, risale al 1259, per iniziativa dell'Ordine Mendicante dei Servi di Maria, nato nel 1233 a Firenze. Nel 1265 i Serviti, in vista della costruzione del convento, acquistarono case e terreni nel territorio della parrocchia allora denominata di San Martino, dove si trovavano cinque piccole chiese ora scomparse e innumerevoli abitazioni di contadini e artigiani, di cui ancora oggi si possono notare le interessanti tipologie. La struttura muraria originale della Chiesa, di cui sono visibili le pareti laterali esterne con i tufi a vista, ha subito nei secoli numerosi crolli, fino alla ricostruzione in forme neoclassiche della seconda metà dell'Ottocento, su progetto elaborato dall'architetto Virgilio Vespignani. La bianca facciata a due piani presenta, ai lati del portale timpanato, due nicchie profonde che creano effetti chiaroscurali. Tra il 1270 e il 1320, la chiesa fu ornata di opere importanti: la Madonna in trono col Bambino di Coppo di Marcovaldo, affresco distaccato e ora conservato nel Museo dell'Opera del Duomo, e il polittico su tavola di Simone Martini, raffigurante la Madonna col Bambino, a cui offre un fiore, con S. Caterina e S. Giovanni Battista, S. Maria Maddalena e S. Paolo. Agli inizi del '500 Luca Signorelli, mentre dipingeva in Duomo la Cappella di San Brizio, vi realizzò sulle pareti una fascia di tondi raffigurante da un lato alcuni frati esemplari venerati dall'Ordine Servita, e dall'altro i papi residenti a Orvieto nei secoli precedenti; l'ultimo pontefice dipinto pare sia Alessandro VI, morto nel 1503. Nel 1616 l'altare maggiore fu demolito e rimpiazzato da un altare in pietra di Bagnoregio. Nello stesso secolo, sulle pareti della chiesa si costruirono cinque altari, in onore di beati e frati dell'Ordine Servita che avevano ricoperto ruoli importanti durante l'insediamento della comunità in Orvieto. Tra questi l'altare del 1682 dedicato alla beata Giuliana Falconieri da Firenze, guida spirituale delle laiche aderenti all'Ordine, raffigurata nel '700 in una tela di Pietro Castellucci nella quale si notano la sagoma della Chiesa dei Servi e le guglie del Duomo di Orvieto; vicino al prete officiante c'è il beato Tommaso da Orvieto, con in mano il tradizionale ramoscello di foglie e fichi freschi: le sue reliquie furono riesumate e collocate sotto l'altare maggiore della chiesa mentre, nello stesso periodo, il pittore Pietro Bacci dipinse sulle pareti dieci medaglioni rappresentanti la vita e i miracoli compiuti dal santo. Dopo il 1860, a seguito della soppressione delle Corporazioni religiose, la chiesa divenne una stalla per i cavalli delle guardie di frontiera che risiedevano nel convento, finché nel 1870 fu messa in vendita e acquistata all'asta dal parroco Padre Francesco Riscossa. Si ripresero poi i lavori, per dare un ordine simmetrico all'insieme, riducendo gli altari da dieci a sette. La chiesa rinnovata presenta tre navate, con otto ampie cappelle ai lati, collegate tra loro da un corridoio, da cui si accede alla tribuna, antico coro adattato a sagrestia, presso cui si nota una finestra bifora, unica testimonianza dell'originario edificio gotico. Presso la parete interna della facciata si realizzarono due piccole cappelle, chiuse da cancelli in ferro battuto con le iscrizioni che ne ricordano la ristrutturazione e la consacrazione nel 1875. Danneggiata dal sisma del 1997 e chiusa per motivi di sicurezza, fu consolidata e riaperta al pubblico la notte di Natale del 1998.
The first construction of the church, in Gothic style, dates back to 1259, on the initiative of the Mendicant Order of the Servants of Mary, born in 1233 in Florence. In 1265 the Servites, in view of the construction of the convent, bought houses and land in the territory of the parish then called San Martino, where there were five small churches now disappeared and countless houses of peasants and artisans, of which the interesting types. The original wall structure of the Church, of which the external side walls with exposed tuffs are visible, has undergone numerous collapses over the centuries, up to the reconstruction in neoclassical forms of the second half of the nineteenth century, based on a project developed by the architect Virgilio Vespignani. The two-storey white façade has two deep niches on the sides of the gabled portal that create chiaroscuro effects. Between 1270 and 1320, the church was adorned with important works: the Madonna Enthroned with Child by Coppo di Marcovaldo, a detached fresco now preserved in the Museo dell'Opera del Duomo, and the polyptych on wood by Simone Martini, depicting the Madonna and Child, to whom she offers a flower, with S. Caterina and S. Giovanni Battista, S. Maria Maddalena and S. Paolo. At the beginning of the 1500s Luca Signorelli, while he was painting the Chapel of San Brizio in the Duomo, created a band of tondi on the walls depicting on one side some exemplary friars venerated by the Servite Order, and on the other the popes residing in Orvieto over the centuries previous; the last pontiff painted seems to be Alexander VI, who died in 1503. In 1616 the high altar was demolished and replaced by a Bagnoregio stone altar. In the same century, five altars were built on the walls of the church, in honor of blessed and friars of the Servite Order who had held important roles during the settlement of the community in Orvieto. Among these the altar of 1682 dedicated to the blessed Giuliana Falconieri of Florence, spiritual guide of the lay members of the Order, depicted in the 1700s in a canvas by Pietro Castellucci in which the silhouette of the Church of the Servants and the spiers of the Cathedral of Orvieto; next to the officiating priest is the blessed Tommaso da Orvieto, holding the traditional twig of leaves and fresh figs in his hand: his relics were exhumed and placed under the main altar of the church while, in the same period, the painter Pietro Bacci painted on the walls ten medallions representing the life and miracles performed by the saint. After 1860, following the suppression of the religious corporations, the church became a stable for the horses of the border guards who resided in the convent, until in 1870 it was put up for sale and bought at auction by the parish priest Father Francesco Riscossa. Work then resumed to give a symmetrical order to the whole, reducing the altars from ten to seven. The renovated church has three naves, with eight large chapels on the sides, connected to each other by a corridor, which leads to the tribune, an ancient choir adapted to a sacristy, where you can see a mullioned window, the only evidence of the original Gothic building. Two small chapels were built near the internal wall of the façade, closed by wrought iron gates with inscriptions that recall their renovation and consecration in 1875. Damaged by the 1997 earthquake and closed for safety reasons, it was consolidated and reopened to the public on Christmas Eve 1998.
P
Paolo Gaetano Rocco on Google

Renaissance stile masters this church. I love it so much!

Write some of your reviews for the company Chiesa di Santa Maria dei Servi

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *