Chiesa di Santa Maria Assunta

4.8/5 based on 8 reviews

Contact Chiesa di Santa Maria Assunta

Address :

Via Leutelmonte, 4, 25040 Esine BS, Italy

Postal code : 25040
Categories :
City : Esine

Via Leutelmonte, 4, 25040 Esine BS, Italy
L
Lorenzo Taboni on Google

Fantastico gioiello esistente in un magnifico paese. Amo la Valcamonica.
Fantastic jewel existing in a magnificent country. I love Valcamonica.
A
Alberto Barcellari on Google

Splendida chiesa costruita verso il 1480. I primi lavori di ristrutturazione avvennero nel 1575 (venne abbattuta una sezione di parete per creare la Cappella del Rosario) e di nuovo nel 1776 per erigere una nuova facciata. L'interno ad una sola navata contiene un gran numero di affreschi eseguiti tra il 1491 e il 1493 da Giovanni Pietro da Cemmo. I più belli sono quelli presbiteriali tra cui spiccano una Crocifissione e, nella volta, un Cristo in mandorla attorniato da 72 personaggi (santi, martiri, patriarchi, imperatori, profeti). Da visitare assolutamente!
Splendid church built around 1480. The first renovations took place in 1575 (a section of wall was demolished to create the Chapel of the Rosary) and again in 1776 to erect a new facade. The single-nave interior contains a large number of frescoes painted between 1491 and 1493 by Giovanni Pietro da Cemmo. The most beautiful are the presbyterial ones including a Crucifixion and, in the vault, a Christ in almond surrounded by 72 characters (saints, martyrs, patriarchs, emperors, prophets). To visit absolutely!
I
Ivan Alota on Google

Piccola grande chicca tra i monti, da vedere!
Little big gem in the mountains, to see!
S
Sandro on Google

Magnifico l'interno affrescato della scuola di Pietro da Cemmo.
The frescoed interior of the school of Pietro da Cemmo is magnificent.
f
franco milani on Google

Gioiello di incredibile bellezza. Merita una visita anche a costo di un lungo viaggio!!! Arrivateci preparati o con una guida perché c'è parecchio da scoprire e vedere.....
Jewel of incredible beauty. Worth a visit even at the cost of a long journey !!! Get there prepared or with a guide because there is a lot to discover and see .....
A
Adriana Rosas on Google

Splendidi affreschi, in una piccola chiesa (da visitare con calma) Esternamente non l’ho trovata particolarmente bella, per il contrasto stilistico tra corpo/facciata e campanile: la facciata (settecentesca), a capanna, è molto semplice e sobria, dipinta di rosa, con unico elemento decorativo, la rocaille sopra la lunetta del portale d'ingresso; il campanile (cinquecentesco) in pietra giallastra è elegante, alto, con finestre a bifora e una cuspide conica. Internamente, invece, è uno spettacolo per la ricchezza, la qualità e lo stato di conservazione degli affreschi che ricoprono totalmente le pareti della navata (unica) e del presbiterio: eseguiti tra il 1491 ed il 1493, sono opera di Giovanni Pietro da Cemmo, che ha raccontato la storia della salvezza e dipinto immagini della Vergine, di santi particolarmente cari alla devozione popolare e di Profeti. Gli affreschi sono – singolarmente - dei capolavori di un artista che dovrebbe essere maggiormente considerato: bellissimi i colori, interessante il risalto dato ai particolari, originali le strutture compositive. Particolarmente belli la Crocifissione, sulla parete di fondo del presbiterio, in cui sono utilizzati due registri per esaltare la sovranità del Cristo sofferente, crocifisso rispetto alla folla composta e compatta, e, sulla volta del presbiterio, il Cristo benedicente, il Pantocratore (di oltre tre metri) in mandorla, attorniato dalle schiere degli angeli e da una cerchia di 72 personaggi, santi, martiri, patriarchi, imperatori, profeti,. Gli affreschi sono perfettamente inseriti nella struttura architettonica e danno l’idea di un progetto unitario che aveva come obiettivo la catechesi del popolo, per cui veniva utilizzato un linguaggio semplice e immediato (per il tempo) ma comunque estremamente elegante. N.B. Il progetto unitario è stato interrotto, alla fine del Cinquecento, dalla costruzione della cappella del Rosario, bella, ma … stridente! PS. Da notare anche, nella volta dell’atrio d’ingresso (ribassato, sopra il quale è posta la loggia per la cantoria), i delicatissimi tralci di vite con uva bianca e nera.
Beautiful frescoes, in a small church (to be visited calmly) Externally I did not find it particularly beautiful, due to the stylistic contrast between the body / facade and the bell tower: the façade (eighteenth century), a gable, is very simple and sober, painted pink, with a single decorative element, the rocaille above the lunette of the entrance portal; the bell tower (sixteenth century) in yellowish stone is elegant, high, with mullioned windows and a conical spire. Internally, however, it is a spectacle for the richness, quality and state of conservation of the frescoes that completely cover the walls of the nave (single) and the presbytery: executed between 1491 and 1493, they are the work of Giovanni Pietro da Cemmo, who told the story of salvation and painted images of the Virgin, of saints particularly dear to popular devotion and of Prophets. The frescoes are - individually - masterpieces of an artist who should be considered more: the colors are beautiful, the emphasis given to the details is interesting, the compositional structures are original. Particularly beautiful is the Crucifixion, on the back wall of the presbytery, in which two registers are used to exalt the sovereignty of the suffering Christ, crucified with respect to the composed and compact crowd, and, on the vault of the presbytery, the blessing Christ, the Pantocrator (beyond three meters) in almond, surrounded by the ranks of angels and a circle of 72 characters, saints, martyrs, patriarchs, emperors, prophets. The frescoes are perfectly inserted into the architectural structure and give the idea of ​​a unitary project that had as its objective the catechesis of the people, for which a simple and immediate language (for the time) but still extremely elegant was used. N.B. The unitary project was interrupted, at the end of the sixteenth century, by the construction of the chapel of the Rosary, beautiful, but… strident! PS. Also of note, in the vault of the entrance hall (lowered, above which the loggia for the choir is placed), the very delicate vine shoots with white and black grapes.
M
Michele Soldavini on Google

Graziosa chiesetta con dei cicli pregevolissimi riferiti a maestranze locali quattrocentesche (Pietro da Cemmo). Peccato che per l'illuminazione e la loro piena fruizione siano necessarie monete solo ed esclusivamente di 50 cent e che le suddette diano diritto a un misero minuto di luce.
Pretty little church with very valuable cycles referring to local fifteenth-century workers (Pietro da Cemmo). Too bad that only and exclusively 50 cent coins are needed for lighting and their full use and that the aforementioned give the right to a miserable minute of light.
S
Silvia Piantoni on Google

Super

Write some of your reviews for the company Chiesa di Santa Maria Assunta

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *