Chiesa di San Giovanni Battista (Chiesa del Gonfalone)

4.8/5 based on 8 reviews

Contact Chiesa di San Giovanni Battista (Chiesa del Gonfalone)

Address :

01100 Viterbo VT, Italy

Categories :
City : Viterbo

01100 Viterbo VT, Italy
M
Maurizio Faraone on Google

Nuova sede della Confraternita del Gonfalone (la precedente si trovava nell'antica Chiesa di San Giovanni in Valle sul colle sotto il Duomo), fu edificata in un periodo di dieci anni (1665-1675) ed ebbe finita la facciata soltanto una cinquantina d'anni dopo (1725). Inizialmente la nuova sede era costituita da due ambienti separati, un oratorio per i confratelli e la chiesa vera e propria, ma nel 1746, grazie al progetto dell’architetto romano Nicola Salvi (progettista della famosa Fontana di Trevi in Roma), i due spazi furono messi in comunicazione tra loro: con l'abbattimento del muro di separazione e la costruzione di un arco sostenuto da due colonne, la chiesa ebbe infine l'attuale configurazione, con l'altare maggiore sistemato proprio sotto l'arco divisorio. L'oratorio fu affrescato per primo (1747) e, per mancanza di fondi, si dovette attendere (1756) per proseguire l'opera ed affrescare la chiesa vera e propria. Nell’oratorio, sulla volta è centralmente rappresentata la “Nascita di Giovanni Battista” (con Zaccaria, la madre Elisabetta e il figlio neonato Giovanni), all’interno di una cornice alle cui estremità sono presente da una parte lo stemma della confraternita (una croce con braccio dritto rosso e bianco di traverso) e dall’altra quello del vescovo Abbati in carica a Viterbo in quel periodo (una stella ad otto punte contrapposta ad una falce di luna). L’opera è realizzata del pittore romano Giuseppe Rosi e suo è anche il dipinto visibile nella lunetta verso l’altare in cui è rappresentata la scena della “Predicazione del Battista”. Sulle pareti dell’oratorio, al di sopra del coro, sono visibili sei riquadri monocromi opera di Pietro Piazza (curatore delle scenografie del Teatro di Tordinona di Roma). I soggetti rappresentati sulla parete destra sono l'angelo Gabriele che preannuncia a Zaccaria la nascita di Giovanni, Giovanni che si ritira nel deserto e Giovanni che inizia a predicare. Sulla parete sinistra è possibile vedere il Battista che indica Gesù come colui che viene prima di Lui, il Santo che dice al sinedrio che non è Lui il Messia ed infine la decapitazione del Battista in cella. Nella chiesa, l’affresco della volta è opera congiunta di due pittori viterbesi; la “Gloria dell’Empireo” (con gruppi di angeli e cherubini) dipinta da Vincenzo Stringelli e le prospettive illusorie architettoniche della volta realizzate da Giuseppe Marzetti. La lunetta sulla volta verso l’altare è opera attribuita al pittore viterbese Anton Angelo Falaschi e vi è rappresentata una scena raffigurante “San Giovanni Battista davanti ad Erode”, Del viterbese Domenico Corvi è invece l'affresco raffigurante la “Decollazione del Battista”, dipinto sulla lunetta che sovrasta l'organo posto sul ballatoio di controfacciata. Un vero museo del barocco “viterbese” da non mancare di includere nella propria visita di Viterbo.
New headquarters of the Confraternity of the Gonfalone (the former was in the ancient Church of San Giovanni in Valle on the hill below the Duomo), it was built over a period of ten years (1665-1675) and the facade was finished only fifty years old. years later (1725). Initially the new headquarters consisted of two separate rooms, an oratory for the confreres and the church proper, but in 1746, thanks to the project of the Roman architect Nicola Salvi (designer of the famous Trevi Fountain in Rome), the two spaces they were put in communication with each other: with the demolition of the separation wall and the construction of an arch supported by two columns, the church finally had the current configuration, with the high altar placed right under the dividing arch. The oratory was first frescoed (1747) and, due to lack of funds, it was necessary to wait (1756) to continue the work and fresco the church proper. In the oratory, the "Birth of John the Baptist" is represented centrally on the vault (with Zacharias, his mother Elizabeth and his newborn son John), inside a frame at the ends of which are on one side the coat of arms of the brotherhood (one cross with straight red and white arm across) and on the other side that of bishop Abbati in charge of Viterbo at that time (an eight-pointed star opposite a crescent moon). The work is realized by the Roman painter Giuseppe Rosi and his is also the painting visible in the lunette towards the altar in which the scene of the "Preaching of the Baptist" is represented. On the walls of the oratory, above the choir, are visible six monochrome panels by Pietro Piazza (curator of the sets of the Teatro di Tordinona in Rome). The subjects represented on the right wall are the angel Gabriel who foretells Zechariah the birth of John, John who retires in the desert and John who begins to preach. On the left wall it is possible to see the Baptist indicating Jesus as the one who comes before Him, the Saint who tells the Sanhedrin that He is not the Messiah and finally the beheading of the Baptist in his cell. In the church, the fresco of the vault is the joint work of two Viterbo painters; the "Gloria dell'Empireo" (with groups of angels and cherubs) painted by Vincenzo Stringelli and the illusory architectural perspectives of the vault by Giuseppe Marzetti. The lunette on the vault towards the altar is a work attributed to the Viterbo painter Anton Angelo Falaschi and is represented a scene depicting "St. John the Baptist before Herod", Domenico Corvi from Viterbo is instead the fresco depicting the "Beheading of the Baptist", painted on the lunette above the organ placed on the counter-façade balcony. A true “viterbese” baroque museum that you should not miss in your visit to Viterbo.
L
Luigi Paturzo on Google

In assoluto la chiesa più bella di Viterbo con affreschi e pitture mozzafiato. Una prospettiva 3D risalente al XVI secolo. Sagrestano dell'arciconfraternita preparatissimo e gentilissimo a far da guida. Imperdibile!
By far the most beautiful church in Viterbo with breathtaking frescoes and paintings. A 3D perspective dating back to the 16th century. Sacristan of the archconfraternity, very well prepared and very kind to guide. Unmissable!
M
Maurizio Tronconi on Google

Se si visita Viterbo una tappa imperdibile è la Chiesa di San Giovanni Battista del Gonfalone, di una bellezza unica, un vero museo del barocco "viterbese". Appena entrati nella chiesa un volontario ci ha accolto e si è offerto gratuitamente di accompagnarci nella guida. Ci ha spiegato gli affreschi e i giochi di prospettive del soffitto, raccontandoci, con passione, la storia della chiesa, non mancando di accompagnare il tutto con aneddoti e curiosità. Infine ci ha accompagnato nella vicina cripta e chiostro longobardo. Siamo rimasti affascinati. Un super ringraziamento alla guida volontaria che ci ha illustrato tutto, grazie di cuore. Da non mancare di includere nella propria visita di Viterbo.
If you visit Viterbo, an unmissable stop is the Church of San Giovanni Battista del Gonfalone, of unique beauty, a true museum of the "Viterbo" baroque. As soon as we entered the church, a volunteer welcomed us and offered to accompany us in the guide for free. He explained the frescoes and the perspective effects on the ceiling, telling us, with passion, the history of the church, not failing to accompany everything with anecdotes and curiosities. Finally he accompanied us to the nearby Lombard crypt and cloister. We were fascinated. A super thanks to the volunteer guide who showed us everything, thank you very much. Not to be missed to include in your visit to Viterbo.
f
filomena sacco on Google

A pochi passi dallo splendido quartiere medioevale di S. Pellegrino, questa Chiesa barocca, unica nel suo genere a Viterbo, costituisce una vera "chicca" da non perdere. Meno conosciuta (e anche meno battuta) rispetto ad altri edifici religiosi più blasonati, accoglie il fedele (o il turista) con la splendida visione prospettica della volta affrescata nel 1756 dai Maestri Strigelli e Marzetti. Camminate lentamente guardando verso l'alto, poi spostatevi da destra a sinistra: avrete una visione tridimensionale delle colonne degna di un 3D
J
Jānis Kastanovskis on Google

Great interior decoration
M
Magda Nica on Google

Amazingly beautiful afresco. The only one baroque church in Viterbo. A must to see and contemplate.
R
Rudi Hesse on Google

This is one of the hidden gems of Viterbo that you do should not miss. It is a colourfully decorated church that was protected by a kind of voluntary guard. He led us through the church, explained all, was very kind, was very good informed and showed us how the painting under the roof simulates an endless perspective...
C
Claire Wood on Google

The most beautiful church in Viterbo - the frescoed ceiling is really wonderful. A very kind custodian explained the ceiling, which was designed by a mathematician and the best places to stand and walk to see the full effect of the optical illusion.

Write some of your reviews for the company Chiesa di San Giovanni Battista (Chiesa del Gonfalone)

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *