Sant’Andrea, Bergamo

4.5/5 based on 8 reviews

Contact Sant’Andrea, Bergamo

Address :

Via Porta Dipinta, 39, 24129 Bergamo BG, Italy

Phone : 📞 +97
Categories :
City : Bergamo

Via Porta Dipinta, 39, 24129 Bergamo BG, Italy
M
Manuel Rossi on Google

Aula in città alta con una vista incredibile, molto fresca per studiare d'estate, macchinetta del caffè con possibilità di scegliere tra qualità Arabica e Robusta con una piccola offerta. Molto consigliate anche per fare delle pause dallo studio sono la chiesa (con opere del 1500 egregiamente restaurate grazie al carisma di DonGio) e la passeggiata verso Piazza Vecchia oppure verso la Rocca a 5 minuti a piedi.
Classroom in the upper city with an incredible view, very cool to study in the summer, coffee machine with the possibility to choose between Arabica and Robusta quality with a small offer. Also highly recommended to take breaks from studying are the church (with works of 1500 beautifully restored thanks to the charisma of DonGio) and the walk to Piazza Vecchia or to the Rocca, a 5-minute walk away.
B
Barry Roolon on Google

Fasada bardzo strona — wręcz zniechęcająca. We wnętrzu ciekawa ambona i baptysterium. Ołtarz to obraz klasycyzmu. Czy warto tam zajrzeć — tak, ale polecam przed wizytą w katedrze (odwrotna kolejność grozi brakiem zachwytu)
Very side facade - downright discouraging. An interesting pulpit and baptistery inside. The altar is an image of classicism. Is it worth a look - yes, but I recommend it before visiting the cathedral (reverse order risks not being delighted)
M
Michele Soldavini on Google

La mancanza della facciata non esime da una visita dei pregevoli interni neoclassici, con tante opere degne di note tra cui Palma il Giovane, Francesco Bassano, Previtali e il Moretto. Accanto alla chiesa si può sbirciare oltre le transenne e vedere le rovine di una villa romana.
The lack of the facade does not exempt from a visit of the fine neoclassical interiors, with many works worthy of note including Palma the Younger, Francesco Bassano, Previtali and Moretto. Next to the church you can peek over the barriers and see the ruins of a Roman villa.
M
Maria Cecilia Torri on Google

L'esposizione del trittico restaurato del Padovanino, visibile sino al 18 ottobre 2020, è stata l'occasione per visitare questa chiesa situata in via Porta Dipinta. La chiesa di S. Andrea è documentata dal 785 d.C. Ad una sola navata , possedeva un soffitto a cassettoni lignei dove erano incastonate le tre tele del trittico. Nel 1837 la chiesa antica viene demolita per dar spazio all'edificio attuale, luminoso e dalle forme classiche, consacrato nel 1847. Notevoli i dipinti qui qui custoditi, opera di Palma il Vecchio, Andrea Previtali, Moretto e Cifrondi. Merita una visita attenta.
The exhibition of the restored triptych by Padovanino, visible until October 18, 2020, was an opportunity to visit this church located in via Porta Dipinta. The church of S. Andrea is documented from 785 AD. With a single nave, it had a wooden coffered ceiling where the three canvases of the triptych were set. In 1837 the old church was demolished to make room for the current building, luminous and with classic shapes, consecrated in 1847. Noteworthy are the paintings kept here, by Palma il Vecchio, Andrea Previtali, Moretto and Cifrondi. Worth a careful visit.
M
Marina Bianca on Google

Non lasciatevi ingannare dalla facciata semplice e priva di decorazioni, entrate!!! Scoprirete un interno armonioso con pianta a tre navate, cupola e abside di impronta neoclassica arricchito da innumerevoli opere d’arte, fra le principali «L’ultima cena» e «Cristo e l’adultera» di Antonio Cifrondi (ai lati dell’altare), «Adorazione dei Pastori» di Gian Paolo Cavagna, «Madonna con il Bambino e i Santi Eusebia, Domneone e Domno» di Alessandro Bonvicino detto il Moretto, «Compianto sul Cristo morto, con i Santi Pietro e Andrea» di Andrea Previtali (parete destra), «Adorazione dei pastori» Jacopo Negretti detto Palma il Giovane, «Natività » di Enea Salmeggia, Gian Giacomo Barbelli e de Padovanino (parete sinistra). Non perdetevi poi la sagrestia con i suoi preziosi arredi e la parte sotto la chiesa, dove a breve verrà riportato in funzione il teatro.
Do not be fooled by the simple facade without decorations, come in !!! You will discover a harmonious interior with a three-nave plan, dome and apse with a neoclassical imprint enriched with countless works of art, including the main "Last Supper" and "Christ and the adulteress" by Antonio Cifrondi (on the sides of the altar ), "Adoration of the Shepherds" by Gian Paolo Cavagna, "Madonna and Child with Saints Eusebia, Domneone and Domno" by Alessandro Bonvicino known as Moretto, "Lamentation over the Dead Christ, with Saints Peter and Andrew" by Andrea Previtali (wall right), "Adoration of the shepherds" Jacopo Negretti known as Palma the Younger, "Nativity" by Enea Salmeggia, Gian Giacomo Barbelli and de Padovanino (left wall). Do not miss the sacristy with its precious furnishings and the part under the church, where the theater will soon be brought back into operation.
D
Daniella Ghilardini on Google

Chiesa antica, carica di storia tramandata fino ad oggi con Fede!!! È doverosa la Riconoscenza ed il nostro grazie a tutti quanti hanno contribuito al mantenimento della chiesa e delle opere!!! Un particolare GRAZIE ed un augurio di ogni bene a don Giovanni Gusmini, autore fondamentale nella valorizzazione del luogo e delle opere, ma soprattutto per la preziosa testimonianza del MESSAGGIO di Fede e Devozione che arrivano da lontano nel tempo!!!!
Ancient church, full of history handed down until today with Faith !!! Acknowledgment and our thanks to everyone who contributed to the maintenance of the church and the works is a must !!! A special THANKS and best wishes to Don Giovanni Gusmini, fundamental author in the enhancement of the place and the works, but above all for the precious testimony of the MESSAGE of Faith and Devotion that come from afar in time !!!!
M
Mari Ube on Google

Merito di una votazione massima va al parroco don Gusmini (notare che io non sono di Bergamo) che nella giornata di sabato 18/09/2021 in occasione dell'evento "Millegradini 2021" ci ha accolto con grande disponibilità, passione e competenza, facendoci apprezzare come merita questo tempio. Egli ha saputo valorizzare questo edificio aprendolo stabilmente al pubblico e creando nella sottostante cantina un museo di Storia e Arte Sacra, contestualmente effettuando una ricerca d'archivio. Dunque non dimenticate di scendere a visitarlo, se siete turisti a Bergamo. È gratuito. Questa chiesa la vediamo oggi nelle forme ottocentesche, con la cupola emisferica verde rame visibile da lontano, ma è l'ultima di una serie di chiese che si sono succedute sulla medesima area e tutte ad un livello molto più basso di quello attuale. Della chiesa cinque-seicentesca (ma anche da altre chiese) sono rimaste le splendide tele di artisti importanti come Alessandro Bonvicino detto il Moretto, Enea Salmeggia detto Talpino, Jacopo Palma il Giovane, Andrea Previtali, Gian Giacomo Barbelli e Giovan Paolo Cavagna. Degne di nota la "Deposizione" di Andrea Previtali e la "Madonna in Trono" del Moretto. Nel Museo è invece esposto il grande "Trittico di S. Andrea", meravigliosa opera del Padovanino, finalmente restaurata e riunita per godere del filo logico originario. Un suggerimento: prestate attenzione alla Cappella dei Martiri (dove la pala d'altare è quella del Moretto). In una nicchia si trova una pietra cubica su cui è appoggiata la scultura di una testa di uomo barbuto. L'epigrafe dice che su di essa fu decapitato Domneone, e si trovava al crocicchio tra le due vie che conducevano alla chiesa. Ma chi era Domneone? Uno dei tre personaggi che "erroneamente" furono considerati santi in età antica. In questa stessa cappella, in un'urna di legno di cipresso ebanizzato e argento (realizzata nel 1724) sono conservate le loro ossa, sostanzialmente complete. I tre martiri si chiamavano Domnione, Domnone e Eusebia, e furono molto venerati come santi. Il 24 luglio 1401 si rinvenne, sotto l'altare maggiore, l'antico sarcofago con i loro resti e un'incisione databile tra il V e il VI secolo recante i loro nomi e il loro grado di parentela: Domnione ("avulus", ossia "zio" oppure "nonno"), Eusebia e Domnone ("nepotes", "nipoti"). Al tempo furono erroneamente identificati come martiri protocristiani, da cui il culto di sant'Eusebia di Bergamo e dei santi Domnione e Domneone, per via della sigla "BM" che accompagnava i loro nomi, sciolta in "Beati Martyres", mentre in realtà significava probabilmente solo "Bonae Memoriae" o "Bene Merentes". Un'altra lapide ricorda il ritrovamento, nel 1295, di una corona, di un calice e di un cucchiaio d'argento, doni votivi offerti probabilmente a questi santi. Ad un livello ancora più basso, con entrata laterale a sinistra (esterna alla chiesa), corrispondente alla cripta, si trova il Teatro ipogeo, realizzato nel 1950 e riaperto nel 2019.
Credit for a maximum vote goes to the parish priest Don Gusmini (note that I am not from Bergamo) who on Saturday 18/09/2021 on the occasion of the "Millegradini 2021" event welcomed us with great availability, passion and competence, making us appreciate how this temple deserves. He was able to enhance this building by opening it permanently to the public and creating a museum of Sacred History and Art in the underlying cellar, at the same time carrying out an archive search. So don't forget to come down and visit it, if you are a tourist in Bergamo. It's free. We see this church today in its nineteenth-century form, with the copper-green hemispherical dome visible from afar, but it is the latest in a series of churches that have succeeded one another on the same area and all at a much lower level than the current one. The splendid paintings by important artists such as Alessandro Bonvicino called Moretto, Enea Salmeggia called Talpino, Jacopo Palma the Younger, Andrea Previtali, Gian Giacomo Barbelli and Giovan Paolo Cavagna remain from the sixteenth-seventeenth-century church (but also from other churches). Worthy of note are the "Deposition" by Andrea Previtali and the "Madonna on the Throne" by Moretto. The large "Triptych of S. Andrea" is exhibited in the museum, a marvelous work by Padovanino, finally restored and reunited to enjoy the original logical thread. A tip: pay attention to the Martyrs Chapel (where the altarpiece is that of Moretto). In a niche there is a cubic stone on which the sculpture of a bearded man's head rests. The epigraph says that Domneone was beheaded on it, and was at the crossroads between the two streets leading to the church. But who was Domneone? One of the three characters who "mistakenly" were considered saints in ancient times. In this same chapel, their bones, substantially complete, are preserved in an urn of ebonized cypress wood and silver (made in 1724). The three martyrs were called Domnione, Domnone and Eusebia, and they were much revered as saints. On July 24, 1401, the ancient sarcophagus was found under the main altar with their remains and an engraving datable between the 5th and 6th centuries bearing their names and their degree of kinship: Domnione ("avulus", ie "uncle" or "grandfather"), Eusebia and Domnone ("nepotes", "nephews"). At the time they were mistakenly identified as proto-Christian martyrs, hence the cult of Saint Eusebia of Bergamo and of the saints Domnione and Domneone, due to the initials "BM" that accompanied their names, dissolved in "Beati Martyres", while in reality it meant probably just "Bonae Memoriae" or "Bene Merentes". Another plaque commemorates the discovery, in 1295, of a crown, a chalice and a silver spoon, votive gifts probably offered to these saints. At an even lower level, with a side entrance on the left (outside the church), corresponding to the crypt, is the hypogeum theater, built in 1950 and reopened in 2019.
J
Johanna Herbertsson-Blom on Google

Total silence inside though just a step out of the street.

Write some of your reviews for the company Sant’Andrea, Bergamo

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *