Pantheon degli Uomini Illustri

3.7/5 based on 7 reviews

Contact Pantheon degli Uomini Illustri

Address :

Via del Molinuzzo, 11, 51100 Pistoia PT, Italy

Phone : 📞 +9797
Categories :
City : Pistoia

Via del Molinuzzo, 11, 51100 Pistoia PT, Italy
M
Matt Oldroyd on Google

S
Samuele Salt on Google

I
Irene Biadaioli on Google

O
Ottavio Marcoaldi on Google

Luogo molto interessante
Very interesting place
F
Fabio De Nardis on Google

L
Lino Fe on Google

Chiuso. Bel giardino di fronte.
Closed. Nice garden in front.
M
Massimo Ferrari on Google

Tra il 1811 e il 1814 la grande area antistante alla chiesa di San Francesco fu denominata piazza Napoleone o foro Bonaparte. Il maire di Pistoia, Francesco Tolomei, sostenne pertanto la necessità di promuovere riassetto della piazza, dando incarico all'ingegnere Antonio Gamberai e al pittore Barlomeo Valiani di approntare i primi interventi, ma i lavori furono subito interrotti. Il progetto fu rivisto da Cosimo Rossi Melocchi, che nel 1811 approntò il disegno di una grande spazio in cui confluirono le suggestioni del neoclassicismo d'ispirazione illuminista francese. Rossi Melocchi disegnò un impianto caratterizzato da una gradinata scenografica, che aveva il compito di collegare la piazza ellittica della chiesa di San Francesco col parterre superiore, regolarizzando il fondale verso le mura cittadine con un corpo di fabbrica a pianta triangolare. Quest'ultimo doveva essere costituito da un lungo basamento a bugnato, sormontato per tutta la sua lunghezza da un timpano triangolare, con un portico centrale che dava accesso all'emiciclo voltato dedicato alla memoria degli uomini illustri pistoiesi. Le massicce colonne d'ordine dorico, il timpano senza cornice e la totale nudità delle pareti mostrano un'adesione ai temi dell'architettura rivoluzionaria di Étienne-Louis Boullée e Claude-Nicolas Ledoux, facendo del progetto del Pantheon un manifesto del classicismo illuministico in Toscana. I lavori, iniziati nel 1812, vennero interrotti nel 1813, per essere portati avanti in forme ridotte e romanticheggianti, fino alla conclusione dell'opera, avvenuta nel 1827. Nel mutato scenario socio-politico del Granducato di Toscana, la struttura fu trasformata in un caffè-concerto, che raccolse un notevole successo tra i cittadini. Tuttavia, agli inizi del Novecento il locale fu chiuso e, rimasto in disuso, fu abbandonato a se stesso. L’Associazione Filarmonica Pietro Borgognoni, che ha sede negli ambienti adiacenti dal 1813, si adopera da tempo con iniziative e raccolte fondi volte a sottrarre questo tempio moderno dal degrado attuale.
Between 1811 and 1814 the great area in front of the church of San Francesco was called piazza Napoleone or the Bonaparte forum. The maire of Pistoia, Francesco Tolomei, therefore supported the need to promote reorganization of the square, giving commission to engineer Antonio Gamberai and the painter Barlomeo Valiani to prepare the first interventions, but the work was immediately interrupted. The project was revised by Cosimo Rossi Melocchi, who in 1811 prepared the design of a large space in which the suggestions of neoclassicism inspired by French Enlightenment converged. Rossi Melocchi designed a plant characterized by a scenic staircase, which had the task of connecting the elliptical square of the church of San Francesco with the upper parterre, regularizing the backdrop towards the city walls with a triangular-shaped factory structure. The latter had to be made up of a long ashlar base, surmounted along its entire length by a triangular tympanum, with a central portico that gave access to the vaulted hemicycle dedicated to the memory of the illustrious Pistoiese men. The massive Doric columns, the frameless tympanum and the total nudity of the walls show an adherence to the themes of the revolutionary architecture of Étienne-Louis Boullée and Claude-Nicolas Ledoux, making the Pantheon project a manifesto of the Enlightenment classicism in Tuscany. The works, begun in 1812, were interrupted in 1813, to be carried out in reduced and romantic forms, until the conclusion of the work, which took place in 1827. In the changed socio-political scenario of the Grand Duchy of Tuscany, the structure was transformed into a coffee-concert, which gathered considerable success among the citizens. However, at the beginning of the twentieth century the restaurant was closed and, left in disuse, was abandoned to itself. The Pietro Borgognoni Philharmonic Association, which has its headquarters in the adjoining rooms since 1813, has been working for years with initiatives and fundraisers aimed at removing this modern temple from the current degradation.

Write some of your reviews for the company Pantheon degli Uomini Illustri

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *