Santuario Maria SS. della Rocca

4.5/5 based on 2 reviews

Contact Santuario Maria SS. della Rocca

Address :

Via XX Settembre, 3, 00059 Tolfa RM, Italy

Phone : 📞 +9799
Postal code : 00059
Categories :
City : Tolfa

Via XX Settembre, 3, 00059 Tolfa RM, Italy
V
Valentina Lipari on Google

Bellissimo, peccato che la chiesa fosse chiusa
Beautiful, too bad the church was closed
A
Alessandro Bertolazzi on Google

Il santuario della Rocca, chiamato anticamente sac­ta Maria de Arce, di origine medievale, lega il suo nome e le vicende più antiche che lo riguardano al vicino fortilizio,emblema di Tolfa ieri e oggi. E’ sem­pre stato dedicato alla Madonna e per la popolazio­ne di Tolfa Vecchia è rimasto sin dai primordi un luogo di speciale devozione mariana. In origine, nella chiesetta vicina al Castello si ve­nerava una statua della Madonna e vi si celebrava la festa dell’Assunta, oltre il popolare rito propiziatorio delle Rogazioni. Dal 1695 vi fu poi collocata l’im­magine oggi da tutti conosciuta della Vergine della Pietà con i santi Bartolomeo ed Emidio. Dopo il periodo medievale, la chiesa della Rocca subì un momento di declino nelle sue strutture; nei documenti si intuisce la necessità del rifacimento del tetto. Provvi­denzialmente, nel 1567, fu restaurata a spese della Comunità su istanza della Confraternita del Nome di Dio, sodalizio legato all’Ordine dei Predicatori (Do­menicani) che proprio in quel periodo veniva istituito anche a Tolfa. Nel 1695, come già accennato, l’immagine della Pietà, inizialmente venerata nella chiesa di S. Giovanni (oggi scomparsa, ma di cui restano foto e ricostruzioni) fu tra­sferita alla Rocca. Nello stesso anno il cardinal Sa­vio Millini, vescovo di Sutri ordinò anche il restauro dell’altare e il “rinnovamento” dell’immagine che vi era stata posta in antico, cioè la statua collocata nella nic­chia sull’altare maggiore oggi scomparsa. Dal 1695 la chiesa, già custodita da sacerdoti eremiti e da laici romiti nominati dalla confraternita, assunse ufficialmente il nome di Ecclesia Beatae Maria Vir­gine de Pietate, per evidenziare la nuova presenza della venerata icona che ritraeva la Madre Addolo­rata con il Cristo morto in grembo tra angeli e santi, tela di scuola bolognese che si ispira alle Pietà mi­chelangiolesche e alle opere di Giovanni Francesco Gessi, pittore bolognese operante anche nel Lazio. La presenza di eremiti custodi, tra cui alcuni rive­stiti con l’abito e la spiritualità dei Servi di Maria, sin­golari propagatori della devozione all’Addolorata, è indice dell’alta considerazione di sacralità che in-vestiva il luogo mariano. Fu soprattutto uno di questi eremiti laici, fra Giuseppe Catalini a dedicarsi con straordinaria cura al santuario per l’arco di cin­quant’anni (1861-1911). Nel 1888 si fece promotore di una capillare questua per la costruzione del mae­stoso altare in marmo che custodisce la santa im­magine. Il solenne tempietto fu progettato dall’ar­tista francescano padre Cosma da Cori OFM e rea­lizzato con materiale pregiato da Ercole Alliata di Ci­vitavecchia e da Luigi Martinelli di Roma, noti arti­sti del marmo. Prezioso fu anche l’apporto di Alessandro Bar­toli, celebre raccoglitore di memorie storiche tolfe­tane, progettista del ciborio eucaristico. L’eremita Ca­talini arricchì il santuario anche della sacrestia e della via Matris (sette croci che ricordano i sette dolo­ri di Maria) ed effettuò la sistemazione della strada e di una cancellata alla porta della chiesa che permette ancora oggi l’incessante visione dell’icona ritenuta coralmente miracolosa
The sanctuary of the Rocca, formerly called sacta Maria de Arce, of medieval origin, links its name and the most ancient events concerning it to the nearby fortress, the emblem of Tolfa yesterday and today. It has always been dedicated to the Madonna and for the people of Tolfa Vecchia it has remained a place of special Marian devotion from the very beginning. Originally, in the small church near the Castle, a statue of the Madonna was venerated and the feast of the Assumption was celebrated there, as well as the popular propitiatory rite of the Rogations. From 1695 the image of the Virgin of the Pietà with Saints Bartholomew and Emidio was placed there today. After the medieval period, the Rocca church underwent a moment of decline in its structures; the documents indicate the need for the roof to be rebuilt. Providentially, in 1567, it was restored at the expense of the community at the request of the Confraternity of the Name of God, a partnership linked to the Order of Preachers (Dominicans) which at that time was also established in Tolfa. In 1695, as already mentioned, the image of the Pietà, initially venerated in the church of San Giovanni (now disappeared, but of which photos and reconstructions remain) was transferred to the Rocca. In the same year, Cardinal Savio Millini, bishop of Sutri also ordered the restoration of the altar and the "renewal" of the image that had been placed there in ancient times, that is, the statue placed in the niche on the high altar which has now disappeared. From 1695 the church, already guarded by hermit priests and lay hermits appointed by the brotherhood, officially took the name of Ecclesia Beatae Maria Virgine de Pietate, to highlight the new presence of the venerated icon that portrayed the Mother of Sorrows with the dead Christ in her lap between angels and saints, canvas of the Bolognese school inspired by Michelangelo's Pietà and by the works of Giovanni Francesco Gessi, a Bolognese painter who also worked in Lazio. The presence of guardian hermits, including some dressed in the habit and spirituality of the Servants of Mary, singular propagators of the devotion to Our Lady of Sorrows, is an indication of the high consideration of sacredness that invested the Marian place. It was above all one of these lay hermits, Fra Giuseppe Catalini who dedicated himself with extraordinary care to the sanctuary for fifty years (1861-1911). In 1888 he promoted a widespread collection of begging for the construction of the majestic marble altar that houses the holy image. The solemn temple was designed by the Franciscan artist Father Cosma da Cori OFM and made with precious material by Ercole Alliata of Civitavecchia and Luigi Martinelli of Rome, well-known marble artists. The contribution of Alessandro Bartoli, the famous collector of historical Tolfetan memories, designer of the Eucharistic ciborium, was also precious. The hermit Catalini also enriched the sanctuary with the sacristy and the via Matris (seven crosses that recall the seven sorrows of Mary) and carried out the arrangement of the road and a gate on the door of the church which still allows today the incessant vision of the icon considered unanimously miraculous

Write some of your reviews for the company Santuario Maria SS. della Rocca

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *