Church of Saint Felix of Cantalice

4.4/5 based on 8 reviews

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Address :

Piazza di S. Felice da Cantalice, 20, 00172 Roma RM, Italy

Phone : 📞 +979
Website : http://www.parrocchiasanfelice.org/
Categories :
City : Roma

Piazza di S. Felice da Cantalice, 20, 00172 Roma RM, Italy
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Valentino Rossi on Google

È quasi impossibile parlare con il parroco. Vieni sempre filtrato dai collaboratori laici. E in ogni caso è inutile parlare con il parroco che ha la mentalità ferma a 50 anni fa e riesce ad allontanare i fedeli invece di avvicinarli alla fede.
It is almost impossible to speak to the parish priest. You are always filtered by lay collaborators. And in any case it is useless to talk to the parish priest who has a firm mentality 50 years ago and manages to distance the faithful instead of bringing them closer to the faith.
P
Pino Abb. on Google

Costruita tra il Marzo del 1934 ed il 1935, la Chiesa di San Felice da Cantalice sorge nel quartiere Prenestino-Centocelle di Roma. L’area che ospita l’edificio religioso, oggi nota come Piazza San Felice da Cantalice, venne donata il 14 Novembre 1929 dal Marchese Achille Muti Bussi al Vicariato di Roma. Fatta erigere dall’Opera Pontificia su progetto degli architetti Mario Paniconi e Giulio Pediconi, con decreto del Cardinale Vicario Francesco Marchetti Selvaggiani, la Chiesa fu inaugurata il 31 Marzo 1935. Inserita accanto ad un edificio scolastico ed annessa al corpo delle sale parrocchiali e degli alloggi sacerdotali, San Felice si presenta come un fabbricato di 14 metri di altezza, di impianto tipicamente basilicale con colonne e navate. La progettazione della Chiesa fu condizionata dalla vicinanza all’aeroporto di Centocelle che costrinse i progettisti a limitarne l’altezza. Il prospetto principale, a forma di capanna, è affrescato con la figura di San Felice Estatico. Dal punto di vista formale la facciata è caratterizzata da un alto portico, concepito come un diaframma e scandito da archi, e da sporgenze laterali che coprono il succedersi delle cappelle interne. Il rivestimento esterno della Chiesa, inizialmente costituito dal solo intonaco grezzo di color bianco avorio, venne successivamente sostituito con uno strato di laterizi. All’interno l’impianto è suddiviso in tre navate: due strette laterali ed una centrale più ampia, separate da colonne-pilastro di pianta circolare, alte fino alle travi del soffitto. La copertura della Chiesa è infatti costituita da un fitto motivo di travature estradossate. Le colonne sono tutte rivestite con mosaici ed il perimetro interno della Chiesa è rifinito da uno zoccolo di travertino lucidato. Lungo le navate laterali si susseguono le piccole cappelle che, inizialmente lasciate vuote, vennero in un secondo momento dotate di altari. Una delle più significative è quella del battistero, posizionata a destra dell’ingresso principale: di forma circolare (come la sua simmetrica dall’altro lato della Chiesa), ospita una fonte battesimale di peperino su cui è incisa la scritta “Sume fidem”, sormontata da un coperchio e da una croce in bronzo. L’abside, illuminata da un ampio lucernario semicircolare, ospita un’edicola composta da due alte colonne. Il primo altare, rifatto ex-novo nel 1958, era costituito da lastre e masselli di marmo rosso, il cosiddetto Chiampo Rosso di Vicenza. Altro elemento caratterizzante è il pulpito: collegato strutturalmente ad una delle colonne che divide la navata sinistra da quella centrale, è sormontato da una pensilina e costituito da due solette di cemento a sbalzo. La luce entra naturalmente nella Chiesa dalle piccole aperture rettangolari che scandiscono le pareti delle navate laterali e dalle 10 finestre policrome istoriate con il Cantico di Frate Sole. L’illuminazione naturale è supportata da un impianto di lampade in bronzo. Per ovviare al problema della difficile propagazione del suono, limitata dalla struttura in cemento, venne installato un sistema di altoparlanti. Di grande importanza è la dotazione di un nuovo organo nel 1956 e la sostituzione, insieme con l’altare, del pavimento e della balaustra nel 1958. Nello stesso anno, inoltre, la confessione fu rialzata di 70 cm da terra.
Built between March 1934 and 1935, the Church of San Felice da Cantalice is located in the Prenestino-Centocelle district of Rome. The area that houses the religious building, now known as Piazza San Felice da Cantalice, was donated on November 14, 1929 by the Marquis Achille Muti Bussi to the Vicariate of Rome. Built by the Pontifical Opera on a project by the architects Mario Paniconi and Giulio Pediconi, by decree of the Cardinal Vicar Francesco Marchetti Selvaggiani, the Church was inaugurated on March 31, 1935. Inserted next to a school building and annexed to the body of the parish halls and lodgings priestly, San Felice looks like a building 14 meters high, with a typically basilica layout with columns and aisles. The design of the Church was conditioned by the proximity to Centocelle airport which forced the designers to limit its height. The main façade, in the shape of a hut, is frescoed with the figure of San Felice Estatico. From the formal point of view, the façade is characterized by a high portico, conceived as a diaphragm and marked by arches, and by lateral protrusions that cover the succession of internal chapels. The external cladding of the Church, initially consisting of only raw ivory-white plaster, was subsequently replaced with a layer of bricks. Inside, the plant is divided into three naves: two narrow side and a wider central one, separated by circular pillar-columns, high up to the ceiling beams. The roof of the Church is in fact made up of a thick pattern of extrados beams. The columns are all covered with mosaics and the internal perimeter of the Church is finished with a polished travertine base. Along the side aisles there are small chapels which, initially left empty, were later equipped with altars. One of the most significant is that of the baptistery, located to the right of the main entrance: circular in shape (like its symmetrical one on the other side of the Church), it houses a peperino baptismal font on which the inscription "Sume fidem" is engraved, surmounted by a lid and a bronze cross. The apse, illuminated by a large semicircular skylight, houses an aedicule consisting of two tall columns. The first altar, rebuilt from scratch in 1958, was made up of slabs and blocks of red marble, the so-called Chiampo Rosso di Vicenza. Another characterizing element is the pulpit: structurally connected to one of the columns that divides the left aisle from the central one, it is surmounted by a canopy and consists of two cantilevered concrete slabs. Light enters the Church naturally from the small rectangular openings that mark the walls of the side aisles and from the 10 stained-glass windows with the Canticle of Friar Sole. Natural lighting is supported by a system of bronze lamps. To overcome the problem of difficult sound propagation, limited by the concrete structure, a loudspeaker system was installed. Of great importance is the provision of a new organ in 1956 and the replacement, together with the altar, of the floor and the balustrade in 1958. In the same year, moreover, the confession was raised 70 cm from the ground.
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Giovanni Marcellitti on Google

A Centocelle tutti conoscono ed amano la chiesa di San Felice. I bambini si divertono nella piazza e con i giochi nella parte laterale mentre gli adulti partecipano ai numerosi eventi organizzati. A Natale viene preparato un bel presepe e l'evento religioso è molto sentito. Qui Pasolini, nel 1961, giró la scena del film in cui Accattone dichiaró il suo amore a Stella e da qui partí la storia musicale di Claudio Baglioni, a cui è stato dedicato un bellissimo murale sul quale spiccano le parole di una sua canzone "strada facendo vedrai che non sei più da solo".
In Centocelle everyone knows and loves the church of San Felice. Children have fun in the square and with the games on the side while adults participate in the numerous organized events. At Christmas, a beautiful nativity scene is prepared and the religious event is very much felt. Here Pasolini, in 1961, shot the scene of the film in which Accattone declared his love to Stella and from here began the musical story of Claudio Baglioni, to whom a beautiful mural was dedicated on which the words of one of his songs stand out. as you do, you will see that you are no longer alone ".
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Saifur Rahman on Google

It is a great place.
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Patrick Erhahon on Google

Beautiful place to be when you want to worship God
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Taif Alawsi on Google

This place is amazing at night
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Kelly G on Google

Very good
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Vasili Timonen on Google

Mass is celebrated (2017): Weekdays 7:00, 8:30, 19:00; Sundays and Solemnities 7:30, 9:30, 11:00, 18:00. As a conventual church, the Divine Office is celebrated here: Lauds 7:00, Vespers 16:15 daily. Rosary is said 17:30 daily. The church was designed by the partnership of Mario Paniconi and Giulio Pediconi, and completed in 1935. It is a vaguely Modernist interpretation of a traditional mediaeval Roman basilica, but is an impressive building. The parish has always been run by Capuchins, to whom the patron saint belonged. He is depicted, true to life, in a huge façade mural -he went begging for the brethren's food around the streets of Rome with bare feet.

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